ردپای تجار چینی و مافیای واردات ابزارآلات انواع موادمنفجره در پیشوازهای چهارشنبه سوری بوضوح دیده می شود

چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوری چینی تبدیل شد

چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوری چینی تبدیل شد

به گزارش خبرگزاری جبهه۲۴ تنها ارگان رسمی خبری جبهه ایران اسلامی یکی از این آیین و سنت‌ها، جشن «چهارشنبه‌سوری» است؛ این جشن و آیین هم به‌طور قطع و یقین نظیر سایر آیین و رسوم گذشتگان این سرزمین دارای حکمت و فلسفه خاص خودش بوده و به‌قول‌معروف هیچ اقدام و کار قدیمی‌ها بی‌حکمت نیست؛ بر این اساس، این جشن در اعصار و قرون متوالی در جای‌جای ایران کنونی و نیز ایران فرهنگی در کمال امنیت و آرامش برگزارمی شده است.
تا این‌که در دهه‌های اخیر به یُمن تلاش عده‌ای بازرگان وطنی! در کنار ورود اجناس و کالاهای بی‌کیفیت و بُنجل، پای باروت و مواد محترقه چینی هم به این جشن ملی باز شد و شد آنچه که نباید بشود.
حالا دیگر علاوه بر اقتصاد که حوزه فرهنگمان نیز تحت تأثیر چینی‌ها قرار گرفته و «جشن سوری» یا همان چهارشنبه‌سوری که در ایران باستان مقدمه و پیشواز جشن‌های نوروز به شمار می‌رفته و در آن نه خبری از باروت بود و نه مواد آتش‌زا، اکنون بی‌شباهت به جشن ترقه‌بازی چینی نیست و در حقیقت می‌توان گفت که به مخلوطی از جشن ایرانی و چینی تبدیل شده است.
چشم‌بادامی‌ها نه‌تنها اقتصاد ایران (در پی ورود بی‌رویه اجناس و کالای بی‌کیفیت چینی و تعطیلی پی‌درپی واحدهای تولیدی) که جشن‌ها و مراسم ملی ما را هم به آتش کشیده‌اند؛ جشنی که زمانی موجب شورونشاط و دور همی‌های شادمانه مردم اقصی نقاط این سرزمین می‌شد، اکنون به مراسمی دلهره‌آور و رعب‌انگیز بدل گشته است؛ به‌نحوی‌که روزهای پایانی سال را به کام خانواده‌ها تلخ کرده و خانواده‌ها در چند روز مانده به عید نوروز نگران سلامت فرزندان خود می‌شوند و هرلحظه منتظر شنیدن خبر و حادثه‌ای ناگوارند.
آتش‌بازی و پرتاب کردن مواد منفجره هیچ‌گونه هم‌خوانی با جشن‌های ایرانی که توام با مهرورزی و کمک به نیازمندان و محبت به هم نوعان است، ندارد.
بر اساس آمار منابع رسمی در چهارشنبه‌سوری سال ۹۶ در کشور ۴ تن کشته،۲۰۸۲ نفر مصدوم شدند و ۱۶۰ حادثه آتش‌سوزی در واحدهای مسکونی، تجاری و وسایل نقلیه موتوری رخ داد، از بین مجروحان این مراسم متأسفانه ۲۳ مورد قطع عضو هم ثبت شده، با این حال گزارش پلیس و اورژانس حاکی از آن است که مراسم چهارشنبه‌سوری سال ۹۶ نسبت به سال‌های پیش کم حادثه‌تر بوده است.
بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی، در چهارشنبه پایان سال ۹۶ در لرستان نیز ۳۴ نفر دچار مصدومیت شدند که از این تعداد ۲۹ نفر مرد و ۵ نفر زن بودند؛ بیشترین تعداد مجروحان در شهرستان بروجرد بود با ۱۱ نفر؛ در خرم‌آباد و دورود نیز هرکدام ۸ نفر، ازنا ۶ نفر و الیگودرز ۱ نفر دچار حادثه شدند؛ بر پایه این گزارش تعداد مصدومان این مراسم در استان به نسبت به سال نودوپنج ۳۰ درصد کاهش داشته است.
با برنامه‌های آگاهی‌بخش نهادهای فرهنگی و رسانه‌های جمعی به‌ویژه صداوسیما، در سال‌های اخیر آمار حوادث در چهارشنبه آخر سال روند نزولی به خود گرفته و این موضوع نشان می‌دهد که تا حدود زیادی هشدارها و برنامه‌های دستگاه‌های متولی جواب داده و در صورت برخورد مناسب مسئولان با این قضیه، می‌توان از تبدیل چهارشنبه‌سوری به معضلی اجتماعی جلوگیری کرد.

برای مطالعه چهارشنبه سوری و پیشوازی از این مراسم و مشاهده تلفات زودرس مصاحبه مدیر اورژانس کشور را در این صفحه ببینید

منبع : خبرگزاری جبهه۲۴

Share on telegram
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://jebhe24.com/?p=10148

اینجا محل تبلیغات شماست

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
تبلیغات

پربحث ترین ها

اینجا محل تبلیغات شماست
تبلیغات

عناوین مهم اخبار