قطعنامه عضویت رسمی فلسطین در سازمان ملل برای تصویب در شورای امنیت به حداقل ۹ رأی موافق، بدون وتو از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه یا چین نیاز داشت.

وتوی آمریکا چه معنایی داشت؟

عضویت فلسطین در سازمان ملل
قطعنامه عضویت رسمی فلسطین در سازمان ملل

آمریکا هرچند بعد از دهه ۹۰ همزمان با سلسله مذاکرات بین اعراب و اسرائیل تلاش کرده بود که خود را به عنوان میانجی صادق معرفی کند اما امروز کاملا روشن است که از یک طرف نه کشورهای عربی و فلسطین این موضع آمریکا را قبول کرده اند و نه آمریکا بنا دارد تا این نقش به اصطلاح میانجیگرانه را بدون اطمینان از جلب نظر اسرائیل انجام دهد. بنابر این سیاست امریکائی ها در قبال طرح دو کشوری و مبنای این کشور در پیگیری این طرح بدون توجه به تفسیر اسرائیل از این مسئله نیست.

 شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را مورد بررسی و رای گیری قرار داد. آمریکا در جلسه بامداد روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی الجزایر که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل می‌شد را وتو کرد. تصویب این قطعنامه به معنای به رسمیت شناختن کشور فلسطین بود. این رای بیش از شش ماه پس از بمباران نوار غزه توسط اسرائیل صورت می گیرد که بیش از ۳۳۰۰۰ فلسطینی را کشته و منطقه ساحلی را در یک فاجعه انسانی فرو برده است. این چهارمین وتوی آمریکا در جهت حمایت از رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ غزه است.

قطعنامه عضویت رسمی فلسطین در سازمان ملل برای تصویب در شورای امنیت به حداقل ۹ رأی موافق، بدون وتو از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه یا چین نیاز داشت. در این رأی‌گیری، از ۱۵ عضو شورای امنیت، ۱۲ عضو به قطعنامه رأی مثبت دادند و آرای انگلیس و سوئیس نیز ممتنع بود. آمریکا تنها عضوی بود که رای منفی داد و بدین ترتیب این قطعنامه را وتو کرد.

انتهای خبر

Share on telegram
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://jebhe24.com/?p=10973

اینجا محل تبلیغات شماست

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
تبلیغات

پربحث ترین ها

اینجا محل تبلیغات شماست
تبلیغات

عناوین مهم اخبار