نیلوفر منصوریان : بر اساس اخبار رسیده به «دنیای اقتصاد» قالیباف برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس در مذاکرات خود تمرکز را بر نمایندگان جدید گذاشته‌ و در عین حال اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نیز در حال مذاکره با قالیباف برای گرفتن سهم  در هیات رئیسه و همچنین ریاست کمیسیون‌هاهستند. گفته می‌شود تعداد اعضای فراکسیون اصلاحات و اعتدال در حدود ۶۰ نفر است. در این میان پایداری نیز به دو دسته تقسیم شده‌  و عده‌ای که در ائتلاف تهران بوده‌اند با ریاست قالیباف کنار آمده‌اند اما سایرین با چنین مساله‌ای مخالف هستند.

در این میان اگر چه امنا و رائفی‌پور نیز برای انداختن قالیباف از ریاست مجلس همچنان تلاش می‌کنند اما امید زیادی به تحقق این هدف ندارند.   روز گذشته نیز نشست شورای وحدت اصولگرایان با حضور جمعی از منتخبان مجلس دوازدهم برگزار شد و موضوع ریاست مجلس آتی از سوی برخی از اعضای این شورا و منتخبان مجلس دوازدهم مطرح شد.

براساس خبرهای رسیده به «دنیای اقتصاد» در این نشست که ۳۰نفر از نمایندگان منتخب شورای وحدت حضور داشتند، مجتبی ذوالنوری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در حال حاضر حدود پنج نفر به شکل پراکنده برای ریاست مجلس دوازدهم داوطلب شده‌اند. سخنی که می‌توان آن را مهر تاییدی بر خبر «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه «محمدباقر قالیباف، منوچهر متکی، علی نیکزاد، حمید رسایی و مجتبی ذوالنوری گزینه‌های نهایی برای ریاست مجلس هستند» دانست. به گزارش «ایرنا» وی با بیان اینکه نمی‌دانم چه اسامی مطرح شده است، گفت: برخی از جریان‌ها ‌و تشکل‌ها به بنده هم پیشنهاد دادند، اما تصمیم قطعی معلوم نیست.  ذوالنوری در ادامه تصریح کرد که طبیعتا بعد از شکل‌گیری هیات رئیسه موقت، انتخابات هیات رئیسه صورت می‌گیرد و قابل پیش‌بینی نیست که رئیس مجلس چه کسی خواهد شد‌. وی همچنین گفت: البته ممکن است برخی‌ها تعامل کنند و کنار بکشند و نهایتا ممکن است حداقل به ۲ نفر داوطلب ختم شود که یکی رئیس فعلی مجلس باشد و دیگری کاندیدای رقیبی که مقابل وی ممکن است برای رقابت‌ اعلام آمادگی کند.

راه سخت قالیباف

اما در حالی که خبرها از رقابت میان چهره‌های اصولگرا برای کسب کرسی ریاست مجلس حکایت دارد، براساس گزارش‌هایی که به «دنیای اقتصاد» رسیده، ظاهرا امکان ریاست قالیباف بر مجلس دوازدهم قوت بیشتری یافته است‌. هرچند با توجه به ترکیب مجلس احتمالا او  با رای کمتری نسبت به مجلس قبل ریاست مجلس را برعهده خواهد گرفت‌.  او این ‌بار با سه ائتلاف امنا، شورای ائتلاف و اصلاحات و اعتدال روبه‌رو خواهد بود که کار را برای او سخت خواهد کرد.

منبع : دنیای اقتصاد

بازنشر: خبرگزاری جبهه ۲۴

انتهای خبر