علیرضا عباسی : روزه‌داری هیچ منافاتی با ورزش حرفه‌ای ندارد

عوارض برگزاری مسابقات بلافاصله پس از افطار

ورزش و افطار

دکتر علیرضا عباسی در گفت و گو با خبرنگار جبهه ۲۴ گفت : ورزش نه‌ تنها با روزه منافاتی ندارد، بلکه اگر به‌صورت صحیح و اصولی انجام شود سبب آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می‌شود و استقامت فکری و صبر آنان را تقویت می‌کند.

به‌گفته بسیاری از اساتید دانشگاه‌های تربیت بدنی و علوم ورزشی و همچنین پزشکان، روزه در صورت توجه به مسائل تغذیه‌ای تأثیر منفی در فعالیت‌های ورزشی حرفه‌ای و مبتدی افراد نمی‌گذارد؛ لذا ورزشکاران می‌توانند با شرط رعایت برنامه تغذیه‌ای غنی برای کسب انرژی مورد نیاز در طول تمرین و جلوگیری از افت فشار و پایین آمدن قند خون به تمرینات خود در ماه رمضان ادامه دهند.

یکی از سؤال‌هایی که ذهن ورزشکاران به‌ویژه فوتبالیست‌های ایرانی را در ایام ماه مبارک رمضان به خود درگیر می‌کند، این است؛ آیا روزه‌داری و روزه گرفتن خللی در ورزش حرفه‌ای و روند پیشرفت و رشد آن‌ها وارد می‌کند یا خیر؟

انجام تمرینات ورزشی همواره جهت سلامتی جسم و روح سفارش می‌شود. ورزش نه‌تنها با روزه منافاتی ندارد، بلکه اگر به‌صورت صحیح و اصولی انجام شود باعث آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می‌شود و استقامت فکری و صبر آنان را تقویت می‌کند.

پژوهشگر علم ورزش  تصریح کرد: از لحاظ علمی بهترین زمان تمرینات و مسابقات در این ماه ۳ ساعت بعد از اذان صبح است، چرا که بدن آمادگی بیشتری دارد.

اما در عمل این مسئله امکان‌‌پذیر نیست و اکثر مسابقات فوتسال به پس از افطار موکول می‌‌شود، موضوعی که در این زمینه می‌تواند نگران‌کننده باشد این است که متأسفانه اکثر مسابقات فوتسال جام رمضان با فاصله ۳۰ دقیقه و کمتر بعد از افطار برگزار می‌شود و این موضوع در حین کاهش توان فیزیکی افراد ناراحتی‌های گوارشی مختلفی در آنها ایجاد می‌کند.

در این حالت بهتر است شروع انجام بازی‌ها حدود ۲ ساعت بعد از افطار باشد تا فرصت کافی برای هضم غذا به ورزشکار داده شود. مربی بین المللی فدراسیون جهانی در ادامه گفت: ورزشکاران باید سعی کنند در ماه رمضان تمرینات ورزشی خود را سبک‌تر انجام دهند چرا که انجام حرکات ورزشی سنگین موجب از دست دادن نمک، آب زیاد و ضعف شدید در ورزشکاران می‌شود.

ورزشکارانی که در مسابقات  (سرعتی ـ قدرتی) مثل فوتسال  شرکت می‌کنند، اغلب در معرض استرس حرارتی قرار می‌گیرند و میزان تعریق افزایش می‌یابد، بنابراین، حفظ هیدراتاسیون (آب‌رسانی) بدن برای دفع حرارت تولیدشده از اهمیت زیادی برخوردار است تا از آسیب بافتی ناشی از حرارت پیشگیری شود؛ به همین دلیل، توصیه می‌شود مایعات به‌صورت متناوب در زمان افطار تا سحر استفاده شود تا بدن دچار این چالش نشود. 

عباسی اضافه کرد: کربوهیدرات‌ها منبع انرژی بدن هستند و در کبد و عضلات، به‌عنوان گلیکوژن ذخیره می‌شوند. انواع مختلفی از مکمل‌های کربوهیدرات وجود دارد، کربوهیدرات‌هایی که به‌آرامی و به‌طور مداوم انرژی را آزاد می‌کنند و دسته‌ای که به‌سرعت تجزیه و موجب افزایش انرژی می‌شوند.

مربی بین‌المللی فدراسیون جهانی در رشته بدنسازی و تناسب اندام با بیان این مطلب که “تغذیه ورزشکاران در ایام ماه رمضان از موضوعات دغدغه‌برانگیز است” ابراز کرد: ورزشکاران باید پوشش تغذیه‌ای مناسبی در این ایام به‌خصوص در زمان تمرینات داشته باشند، در غیر این صورت ذخایر گلیکوژن بدنشان با مشکل مواجه خواهد شد؛ نیازهای ورزشی که برای اکثر ورزشکاران وجود دارد، بیشتر در مواد قندی و کربوهیدرات‌ها است که مقدار ذخیره آن‌ها در  بدن محدود است و به‌دلیل اینکه مغز انسان تنها مواد قندی مصرف می‌کند، ممکن است ورزشکار  با کمبود مواد قندی در بدن مواجه شود.

این جوان پر افتخار ورزش ایران افزود : درباره میزان مصرف مایعات در بدن ورزشکاران در ماه رمضان باید توجه داشت که در شرایط آب‌وهوایی معتدل میزان آب مورد نیاز برای بدن غیرورزشکاران ۲.۵ لیتر آب است که از این مقدار ‌‌۳۵ گرم در بدن ساخته می‌شود و بقیه آن را باید از مواد مصرفی به بدن وارد کرد. فوتسالیست‌ها به‌دلیل فعالیتی که دارند و تعریق زیادی که در بدن آن‌ها به‌دلیل تمرین وجود دارد، با مصرف آب یا مایعات شیرین به‌جز چای در سحر و هنگام افطار، مشکلی از این بابت نخواهند داشت.

وی مصرف زیاد نمک، دفع مایعات و اسید فولیک از بدن را از عوامل تشنگی عنوان کرد و افزود: با داشتن یک رژیم متعادل و صحیح نمک کافی به بدن ورزشکاران می‌رسد و نیازی به استفاده از نمک اضافی نیست، همچنین میوه‌های متنوع و انواع مغزهای کم‌نمک از جمله پسته، بادام، فندق و گردو مواد مناسبی برای جبران کمبود انرژی ورزشکاران روزه‌دار در فاصله زمانی افطار تا خواب هستند.

انتهای پیام

 

Share on telegram
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://jebhe24.com/?p=10605

اینجا محل تبلیغات شماست

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
تبلیغات

پربحث ترین ها

اینجا محل تبلیغات شماست
تبلیغات

عناوین مهم اخبار