زندگینامه و بیوگرافی آیت الله موسوی جزایری

سید محمدعلی موسوی جزایری

آیت الله موسوی جزایری

سید محمدعلی موسوی جزایری

 
 
سید محمدعلی موسوی جزایری (زادهٔ ۱۳۲۲ شوشتر) روحانی شیعه و سیاستمدار ایران است، که هم‌اکنون بعنوان نمایندهٔ خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و نیز رئیس حوزه علمیه اهواز فعالیت می‌کند. وی پیش‌تر نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز بود.

سید محمدعلی موسوی جزایری
 
 
اطلاعات شخصی
زاده
سید محمد علی موسوی جزائری

۱۳۲۲
شوشتر، ایران

فرزندان
پیشه رئیس حوزه علمیه اهواز
دین اسلام
وبگاه
www.jazayeri.ir
 

زندگی‌نامه

سید محمدعلی موسوی جزائری در سال ۱۳۲۲ در شوشتر، استان خوزستان زاده شد. او در مکتب‌خانه ملا محمدعلی حقانی، تحصیل کرد. در سن ۱۴ سالگی دروس طلبگی را پیش پدرش و نیز دایی‌اش محمدحسن آل‌طیب گذراند و تحصیلات خارج فقه را در شوشتر ادامه داد و بعد به اهواز رفت از علی بهبهانی و ابوالحسن انصاری در فقه واصول بهره برد، سپس برای ادامه تحصیلات حوزوی، عازم حوزه علمیه نجف، در کشور عراق شد. پس از روی کار آمدن حزب بعث در عراق و در پی آن، اخراج مدرسین و طلبه‌های ایرانی از کشور عراق، موسوی جزایری نیز راهی ایران شد و تحصیلات حوزوی خود را در حوزه علمیه قم ادامه داد.

 

جنگ ایران و عراق

موسوی جزائری در خلال جنگ ایران و عراق، در جبهه‌های جنگ حضوری فعال داشت. در این دوره، وی در طرح ستاد پشتیبانی جنگ در استان‌ها و نیز شورای عالی ستاد جنگ در کشور نیز فعالیت داشت.

 

مهاجرت به اهواز

موسوی جزایری تا اوایل دهه ۱۳۵۰ در شوشتر مستقر بود و در سال ۱۳۵۳ از طرف عده‌ای از اهالی اهواز، برای امامت در مسجد جزایری این شهر، دعوت شد. وی از همان سال به شهر اهواز نقل مکان کرد.

 

سفر به انگلیس

وی در بهمن سال ۱۳۹۷ مصادف با ایام فاطمیه و سالگرد انقلاب۵۷ به انگلیس سفر داشت که طبق گزارش برخی خبرگزاری‌ها با اهداف پزشکی و درمانی برای درمان «درد پا» صورت گرفته بود، دفتر او این خبر را رد کرد و علت سفر جزایری را «تبیین آرمان‌های انقلاب برای خارج‌نشینان به دعوت ایرانیان شیعه مقیم انگلیس» عنوان کرد و در این خصوص گفت که وی تنها در مطب معاینه شده‌است. در آخرین گفت‌و‌گو و خبری که از نوه ایشان آقای وهاب موسوی جزایری دریس در تاریخ ۵ دی سال ۱۴۰۱ به دست رسیده تاکید کردند که دلیل سفر پدربزرگشان به دلیل بیماری وی بوده است و آخرین سفر وی هم به انگلیس در تاریخ ۱۹ آذر ۱۴۰۱ میباشد.

 

استعفا

سیدمحمدعلی موسوی ، پس از آنکه در خطبه‌های نماز جمعهٔ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ با اشاره به بیماری خود و توصیه پزشکان، از عدم توانایی در اقامه نماز و انجام مسئولیت‌های امامت جمعه سخن گفت، در تاریخ ۳۰ بهمن به‌طور رسمی از سمت امامت جمعه اهواز استعفا داد.

 

آثار

  • تحریر الاصول
  • ولایت در قرآن
  • قواعد فقهیه کتاب الحج

منبع : ویکی بین

بازنشر : خبرگزاری جبهه ۲۴ جبهه مردمی حامیان انقلاب اسلامی

Share on telegram
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://jebhe24.com/?p=10658

اینجا محل تبلیغات شماست

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
تبلیغات

پربحث ترین ها

اینجا محل تبلیغات شماست
تبلیغات

عناوین مهم اخبار