گفت‌وگو با امین خادمی واحد، مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای اقساط مارکت

درباره لندتک و BNPL

امین خادمی واحد
اقساط مارکت

به گزارش خبرگزاری جبهه ۲۴ تنها ارگان رسمی خبری جبهه ایران اسلامی ؛ با امین خادمی واحد مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای اقساط مارکت در دفتر ایشان گفت و گویی داشتیم و نظرات ایشان را درباره خدمات به بازنشستگان و صنعت لندتک جویا شدیم  .

ایشان ضمن سعه صدر در پاسخگویی داستان اقساط مارکت را برایمان بازگو کردند.

بنیان‌گذاران اقساط مارکت از اوایل دهه ۹۰ با توجه به شناختی که از نیازهای بازنشستگان داشتند، برخلاف سایر مجموعه‌ها، روندهای روز دنیا و فضای دیجیتال را در اولویت قرار ندادند تا روی توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ که قرار بود نیازهای روزمره این جامعه هدف را برطرف کند، متمرکز شدند؛ جامعه هدفی که بنا بر صحبت‌های مدیرعامل این شرکت بسیار بکر بوده و آنها را در ابتدای دهه ۹۰ وارد اقیانوس آبی کرده است. در واقع، آنها این نکته را درک کرده بودند که جامعه هدف‌شان تمایل زیادی به خریدهای اینترنتی و غیرحضوری ندارد و هنوز از روندهای سنتی پیروی می‌کند. به همین منظور، کسب‌وکار خود را به‌صورتی طراحی کردند که پاسخگوی نیازها و خواست آنها باشد. با وجود این، این شرکت در پایان سال ۱۴۰۲ از بازارگاه آنلاین خود رونمایی کرده و قرار است در سال ۱۴۰۳ آن را توسعه دهد. در گفت‌وگویی که با امین خادمی واحد،‌ مدیرعامل شرکت اقساط مارکت داشتیم،‌ علاوه بر پرداختن به مسیر توسعه‌شان و برنامه‌هایی که برای آینده آن دارند،‌ درباره وضعیت لندتک‌ها و مصوبه جدید بانک مرکزی در قبال آنها نیز صحبت کرده‌ایم.

 

داستان شکل‌گیری اقساط مارکت

اقساط مارکت یک تعاونی رفاه بازنشستگان است که فعالیت خود را از اوایل دهه ۹۰ آغاز کرده و با در نظر گرفتن جامعه‌ای که در آن قرار گرفته بوده، به جای آنکه روی فضای دیجیتال متمرکز شود، تصمیم می‌گیرد که خدماتش را در قالب همان مدل‌های سنتی ارائه دهد. امین خادمی واحد، مدیرعامل اقساط مارکت با اشاره به این مسئله می‌گوید: «از همان سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ بود که با بی‌ارزش‌ شدن ریال، قدرت خرید مردم کاهش یافت و یکی از گروه‌هایی که بیش از دیگران در تامین مخارج زندگی روزمره‌شان با مشکل روبه‌رو شدند، بازنشستگان بودند؛ گروهی که ۴ میلیون نفر می‌شدند. در آن زمان ما یکسری فروشنده در غرب ایران بودیم که فروش اقساطی داشتیم و به واسطه ارتباط مستقیم‌مان با مردم تصمیم گرفتیم این تعاونی را ایجاد کنیم و تعدادی پایگاه فیزیکی با متراژ ۵۰۰ متر به بالا ایجاد کردیم که با تنوع بالای کالا و خدمات، قرار بود به بازنشسته‌ها در خرید اقساطی کالاهای مورد نیازشان کمک کند. ما با شناخت جامعه هدف و الزام طی کردن مسیر رشد یک کسب و کار  وارد فضای دیجیتال نشدیم؛ جامعه هدف ما سالمندان بازنشسته‌ای بودند که در آن زمان با فضاهای آنلاین و دیجیتال ارتباط برقرار نکرده بودند و تمایل داشتند خریدهایشان را حضوری انجام دهند. ما هم در برابر این خواست آنها مقاومت نکردیم و به جای تمرکز بر فضای آنلاین،‌ تعداد شعبه‌های فیزیکی‌مان را گسترش دادیم. تا اینکه در سال ۱۳۹۸ به‌طور رسمی تعاونی رفاه بازنشستگان را به‌عنوان شرکت مادر تاسیس کردیم و در ادامه با تکیه بر شعب فیزیکی، تنوع و حجم خدمات، موفق به کسب تعاونی برتر کشور و پیوستن به جمع بزرگان ریتیل کشور در اتحادیه فروشگاه های زنجیره ایی تحت عنوان اقساط مارکت شدیم .»

 

علت ناموفق بودن برخی از لندتک ها

او در این باره توضیح می‌دهد: «یکی از دلایلی که امروز شاهد بلوغ صنعت لندتک در ایران نیستیم و این صنعت صدمه‌های زیادی دیده است، همین است که بازیگران این صنعت، نقش خود را بدرستی ایفا نمی کنند و لندتک‌ها بدون در نظر گرفتن مشکلات تامین مالی و بدون کسب تجربه در حوزه بسیار تخصصی فروش اقساطی، برای ورود به فضای دیجیتال عجله کرده‌اند و این عجله کردن باعث شده اطلاعات و داده‌های نادرستی از مفهوم لندتک به دست بانک مرکزی برسد و نتیجه‌اش همین مصوبه آخر بانک مرکزی در قبال لندتک‌ها است که فعالیت آنها را محدود کرده است. لندتک‌ها زیرمجموعه فین‌تک هستند و قبل از استفاده از عنوان لندتک باید روی نوآوری‌های مالی متمرکز شوند، در حالی که چنین کاری انجام نمی‌دهند و همان خدمات مالی سنتی را در قالب فضایی آنلاین و دیجیتال ارائه می‌دهند و اگر روزی بانکی که منابع مالی آنها را تامین می‌کند، کنار بکشد، با چالش عدم بقا روبه‌رو می‌شوند و هم به خودشان و هم این حوزه لطمه وارد می کنند. در واقع، برخی از لندتک‌های فعلی نه مالک کالا و خدمات هستند و نه مالک سرمایه و این یعنی با ایفا کردن نقش اشتباه باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند؛ در چنین فضایی است که بانک مرکزی مداخله می‌کند و قوانین جدیدی بر اساس اطلاعات ناقص و نادرست برای فعالیت آنها می‌گذارد.»

خادمی می‌گوید که اقساط مارکت بعنوان یک فروشگاه زنجیره ای تا همین اواخر نیز هم تامین‌کننده کالاها و خدمات و هم تامین‌کننده منابع مالی بوده و در کنار آن با هدف حمایت از کسب وکارهای خرد، صاحبین کالا و خدمات مستقل را با تسویه نقدی هم مورد حمایت قرار داده. او در این باره توضیح می‌دهد: «در سالی که گذشت به دلیل بی‌ارزش شدن ریال مجبور شدیم ۶۰ درصد از منابع مالی‌مان را از طریق تامین‌کنندگان مالی دیگر تامین کنیم. در وضعیت کنونی قیمت کالاها و خدمات افزایش پیدا کرده و مقدار سرمایه ما هم بی‌ارزش شده است و به همین دلیل برای قبول سرمایه از بیرون بسیار مشتاقیم، اما همچنان ۴۰ درصد از منابع مالی را خودمان تامین می کنیم و مالک کالاها و خدمات در شعب خود نیز هستیم که این امر ما را در جایگاه درستی قرار می‌دهد.»

 

رونمایی از بازارگاه اقساط مارکت

این شرکت در سال ۱۴۰۲ از طرح ویژه سازمانی خود رونمایی کرده است؛ طرحی که بنا بر صحبت‌های مدیرعاملش این توانایی را دارد که در کمتر از هشت دقیقه، تسهیلات مورد نظر بازنشستگان و کارمندان سازمانهای طرف قرارداد را به آنها ارائه دهد. علاوه بر این، از بازارگاه اقساط مارکت نیز رونمایی کرده‌اند که فرایندهای بوروکراتیک دریافت تسهیلات و اعتبار را آسان می‌کند و به افراد این امکان را می‌دهد که با مراجعه به وب‌سایت مربوطه، در کوتاه ترین زمان ممکن تسهیلات کالای خود را دریافت و محصولی که می‌خواهند را بخرند. او درباره اهمیت ساده شدن فرایندها بیان می‌کند:‌ «یکی از چالش‌های اکوسیستم لندتک ایران در سالی که گذشت، ورود بانک‌ها به حوزه تسهیلات خرید کالا بوده است. فرایند ارائه تسهیلات به مشتری از سمت بانک‌ها، فرایند پیچیده‌ای است و طی کردن چنین فرایندهای بوروکراتیکی برای بازنشسته‌ها و سالمندان کار راحتی نیست. ما در بازارگاهی که طراحی کرده‌ایم،‌ تمام فرایندها را ساده کرده‌ایم تا جامعه هدفمان به مشکل برنخورد. یکی‌دیگر از چالش‌های این صنعت به بالا بودن نرخ پول در ایران برمی‌گردد که از حیطه اختیارات ما خارج است و این بانک مرکزی است که باید برای آن راه‌حلی پیدا کند.»

 

بهبود وضعیت تأمین مالی لندتک‌ها و شرکت های BNPL

امین خادمی برای توصیف سال‌های کاری‌شان در شرکت اقساط مارکت، از اصطلاحات کشاورزی استفاده می‌کند و می‌گوید: «ما تا قبل از سال ۱۴۰۲ در حال کاشتن بذری بودیم که در سال ۱۴۰۲ به مرحله داشت رسید و برنامه داریم که تا اواسط سال ۱۴۰۳ برداشتش کنیم. فکر می‌کنم که وضعیت اکوسیستم هم در سال آینده بهتر شود و گرچه مصوبه جدید بانک مرکزی به مذاق بازیگران این صنعت خوش نیامده، اما باعث شفاف‌تر شدن عملکردها و قرار گرفتن لندتک‌ها در جایگاه درست‌تری می‌شود. علاوه بر این، علاقه سرمایه‌گذاران و بانک‌ها به تامین مالی این حوزه نیز بیشتر شده که خود می‌تواند نویدبخش بهبود وضعیت تامین مالی لندتک‌ها در سال ۱۴۰۳ باشد که حاصل آن نمایان شدن نقش مثبت شرکت های لندتکی و BNPL در تسهیل و کمک به مردم جهت تامین نیازشان و بدنبال داشتن رونق کسب و کارهای خرد و تولید کننده ها خواهد بود.»

 

حفظ اعتبار ۳۰ ساله بازنشستگان

او بیان می‌کند که قرار دادن بازنشستگان به‌عنوان جامعه هدف اول، سه دلیل عمده داشته است؛ اول اینکه یک جامعه هدف بکر بوده و آنها را وارد اقیانوس آبی کرده است. دومین دلیل آنها به ریسک‌پذیری بالا و سن بازنشسته ها در زمانی که هیچ بستر اعتبارسنجی منسجمی وجود نداشت برمی‌گردد و در نهایت هم اینکه مدیرعامل این شرکت یک دغدغه فردی را به مسئله‌ای اجتماعی تبدیل کرده و برای آن راه‌حلی پیدا کرده است. او توضیح می‌دهد: «پدر من و دیگر موسسین بعد از سی سال کار بازنشسته شده بود و اینکه حقوقشان کفاف هفته اول ماه را هم نمی‌داد، باعث آزار می‌شد. رفته‌رفته متوجه شدیم که این مشکل تمام بازنشسته‌های تامین اجتماعی است و آنها با دو مشکل اساسی روبه‌رو هستند؛ یکی اینکه میزان حقوقی که دریافت می‌کنند کم است و دیگری اینکه مدیریت مالی خوبی برای این حداقل ها نیز ندارند. همین مسئله باعث شد تا به فکر ایجاد یک تعاونی رفاه برای بازنشستگان بیافتیم.»

 

برای بقا باید منعطف بود

بنا بر صحبت‌های امین خادمی واحد،‌ این شرکت در فروشگاه‌های فیزیکی‌اش هیچ محدودیتی در ارائه کالاها و خدمات ندارد و طیف متنوعی از اجناس موردنیاز افراد را پوشش می‌دهد، اما آنجایی که وارد همکاری با بانک‌ها می‌شود، مجبور است طبق قوانین آنها عمل کند و تمام تمرکزش را روی کالاهای ماندگاری مانند کالاهای دیجیتال، لوازم خانگی،‌ مبلمان و فرش بگذارد. با وجود این، در سال ۱۴۰۳ وارد حوزه‌های جدیدی مانند بیمه، گردشگری، پزشکی و طلا هم می‌شوند. او درباره سایر برنامه‌هایشان اظهار می‌کند: «در حال حاضر به بیش از ۶۰ هزار بازنشسته خدمات اقساطی داده‌ایم و در گام اول می‌خواهیم این تعداد را در بستر آنلاین افزایش دهیم و به آنها آموزش دهیم که چگونه باید از ابزارهای دیجیتال استفاده کنند. در گام دوم می‌خواهیم فضاهای فیزیکی‌مان را توسعه دهیم و یکسری سازمان‌های دولتی را نیز به طرح‌مان اضافه کنیم. همچنین در نظر داریم که برای گام سوم به سراغ توسعه خدمت به عموم مردمی که شغل آزاد دارند نیز برویم و بخش بزرگ‌تری از جامعه را برای خرید اقساطی کالاهای مورد نیازشان کمک کنیم. مختصات کسب‌وکاری ما به‌صورتی است که اگر بخواهیم بقا داشته باشیم و به تناسب آن توسعه نیز پیدا کنیم، باید از خودمان انعطاف نشان دهیم.»

منبع : خبرگزاری جبهه۲۴ تنها ارگان رسمی خبری جبهه ایران اسلامی- فراکسیون حامیان انقلاب اسلامی سابق

 

Share on telegram
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://jebhe24.com/?p=10357

اینجا محل تبلیغات شماست

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
تبلیغات

پربحث ترین ها

اینجا محل تبلیغات شماست
تبلیغات

عناوین مهم اخبار