آشنایی با کشور جمهوری آذربایجان
جمهوری آذربایجان که یکی از مناطق مهم شیعهنشین در جهان اسلام به شمار میآید، از دیر باز علما و مراجع بسیاری را به دنیای علمی اسلام معرفی کرده است. علمای آذربایجان در خارج کشور خود هم مشهورند، به طوری که در عراق، ایران، سوریه، عربستان، علاوه بر تدریس دروس عالی اسلامی و تربیت شاگردان بسیار، برخی از آنها مرجعیت شیعه را هم بر عهده گرفته بودند.
سرزمین آذربایجان مساحتی بهاندازه ۸۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع را در بر میگیرد. این سرزمین منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره باغ که بیشتر ساکنان آن ارمنی هستند، و جمهوری ناپیوسته نخجوان را نیز که به واسطه مرزهای ارمنستان از آذربایجان شده است، شامل میشود. نخجوان از جنوب و غرب با ایران و ترکیه هم مرز است. آذربایجان در کنارههای باختری دریای خزر قرار دارد. این جمهوری از شمال با فدراسیون روسیه، از شمالغربی با گرجستان، از غرب با ارمنستان و از جنوب با ایران هم مرز است.
جمعیت آذربایجان درسال ۲۰۱۵ برابر ۹. ۵۳۳. ۷۱۳ نفر برآورد شده است. با این حال جمعیت این کشور در سال ۲۰۰۰ میلادی برابر ۸ میلیون و ۸۱ هزار نفر برآورد شده بود. بر طبق سرشماری سال ۱۹۹۸ آذربایجانیها ۸۲. ۷ درصد از جمعیت کشور را تشکیل میدادند اما ایناندازه به دلیل نرخ بالای زاد و ولد و مهاجرت غیر آذریها به نزدیک ۹۰ درصد رسیده است. جمعیت آذری ناگورنو قره باغ و تعداد زیادی از آذربایجانیهایی که در ارمنستان زندگی میکردند (در حدود ۲۰۰هزار نفر) در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ به درون خاک آذربایجان کوچ داده شدند. در کل در حدود یک میلیون پناهنده و بیخانمان در آذربایجان وجود دارند.
در اوایل قرن بیستم روشنفکران سکولار آذری کوشیدند تا از راه فعالیت سیاسی، آموزش و آثار مکتوب خود نوعی اجتماع ملی در این منطقه پدید آورند. آرمانهایی همچون مردمگرایی، ترکگرایی و دموکراسی در این دوره رواج بسیاری یافته بود. فرهنگ مردم جمهوری آذربایجان بنا به موقعیت جغرافیایی و میراث تاریخی متاثر از فرهنگهای مختلف منطقه قفقاز و خاورمیانه از جمله فرهنگهای ایرانی، ترکی، روسی و اسلامی است. امروزه فرهنگ غربی با شدت بسیار رایج میگردد. به جز اکثریت آذربایجانی مردم ملتهای متفاوتی مانند ارمنیها، کردها و تالشیها در جنوب و شرق و لزگیها و یهودیهاو تاتها در شمال به گوناگونی زبانها و فرهنگ رایج در این کشور افزودهاند. ایجاد هویت ملی آذری در واکنش به رژیم استعماری و بهرهکشی بر اساس مفاهیم نژادی، عناصری را از هر دوی سنتهای اسلامی و غیراسلامی، همچنین آرمانهای غربی همچون لیبرالیسم و ناسیونالیسم در بر گرفته است. همچنین مفهوم هویت ملی آذری در دوره شوروی ترویج داده میشد. میراث فرهنگی نوشتاری یا مکتوب و بسیاری از چهرههای تاریخی در عرصههای هنر و سیاست به تقویت و تایید تلاش برای ایجاد یک ملیت مستقل در پایان عمر رژیم شوروی پرداختند. احساسات ناسیونالیستی بر ضد حاکمیت شوروی در دوره زوال حاکمیت شوروی که احساسات ضد ارمنی بر شدت آن میافزود به مهمترین نیروی برانگیزاننده جنبشهای مردمی بازسازی ملی تبدیل شد.
اکثریت جمعیت جمهوری آذربایجان را شیعیان تشکیل میدهند و آذربایجان دومین کشور شیعی جهان به شمار میرود. با این وجود، تفکر شیعی در جمهوری آذربایجان بسیار متفاوت از تشیع در کشورهایی چون ایران و عراق است. تشیع در آذربایجان تحت تاثیر نظام سیاسی سکولار آذربایجان در دهههای گذشته چه قبل و چه بعد از استقلال، چندان به سمت اسلام سیاسی و جنبشهای دینی سوق پیدا نکرده است.
مذهب تشیع در سرزمین آذربایجان هم زمان با ایران در دوره صفویه گسترش یافت و به صورت دین اکثریت مردم درآمد.