جبهه 24 گزارش می دهد:

پهپاد چیست و چه کاربردی دارد؟

پهباد پیشرفته ایرانی با نام شاهد 149
به گزارش جبهه ۲۴(ارگان رسمی خبری جبهه ایران اسلامی):پهپاد جنگی و پهپاد ایرانی چگونه است؟ خطرناک ترین پهپاد ایران کدام است؟

اگر تاکنون فقط نام پهپاد را شنیده اید و یا علاقمند هستید درباره پهپاد بیشتر بدانید، ادامه این مطلب را بخوانید تا با انواع پهپاد و کاربردهای آن آشنا شوید. 

پهپاد چیست و چه کاربردی دارد؟

پهپاد یک هواپیمای بدون سرنشین است. هواپیما‌های بدون سرنشین به طور رسمی بیشتر به عنوان وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (UAV) یا سیستم‌های هواپیمای بدون سرنشین شناخته می‌شوند. اساساً، پهپاد یک ربات پرنده است که می‌تواند از راه دور کنترل شود یا به طور مستقل با استفاده از برنامه‌های پروازی کنترل شده با نرم افزار در سیستم‌های تعبیه شده خود پرواز کند، که در ارتباط با حسگر‌های داخلی و یک سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) کار می‌کنند.

پهپاد مخفف چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که “پهپاد” واژه‌ای است که برای هواپیما‌های بدون سرنشین تعریف شده و مخفف “پرنده هدایت پذیر از دور” است که از حروف اول کلمات مذکور ساخته شده است.

کاربرد پهپاد

پهپاد‌ها اغلب با ارتش مرتبط بودند. آن‌ها در ابتدا برای تمرین هدف ضد هوایی، جمع آوری اطلاعات و به عنوان سکو‌های تسلیحاتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. پهپاد‌ها در حال حاضر نیز در طیف وسیعی از نقش‌های غیرنظامی از جمله موارد زیر استفاده می‌شوند:

  • جستجو و نجات
  • نظارت
  • نظارت بر ترافیک
  • پایش آب و هوا
  • آتش نشانی
  • استفاده شخصی
  • عکاسی مبتنی بر پهپاد
  • فیلمبرداری
  • کشاورزی
  • خدمات حمل ونقل

مینی پهپاد چیست؟

مینی پهپاد نوعی سیستم هواپیمای بدون سرنشین (UAS) است که کمتر از ۵۵ گرم وزن دارد. این ماشین‌های کوچک پرنده برای گرفتن عکس، فیلم برداری و بسیاری از اهداف دیگر استفاده میشود.

پهپاد‌های انتحاری پرنده‌های بدون سرنشینی هستند که پس از پرتاب قرار نیست به مقر برگردند و با کوبیدن خودشان به هدف ماموریتشان به اتمام می‌رسد. این پهپاد‌ها در نقش‌های گوناگون در جنگ استفاده می‌شوند و کارایی بالایی در جنگ از خود نشان داده‌اند.

پهپاد‌های نظامی که به طور مستقل، با کنترل از راه دور هدایت می‌شوند و حامل سنسور‌ها، تعیین کنندگان هدف، گلوله‌های تهاجمی یا فرستنده‌های الکترونیکی هستند که برای تداخل یا نابودی اهداف دشمن طراحی شده اند.

اهمیت پهپادها در امور نظامی

هواپیما‌های با سرنشین با وجود امکانات وتوانایی‌های خود، در مأموریت‌های پرخطر همیشه بانگرانی‌هایی از قبیل سقوط، انهدام پرنده و در نتیجه صدمات نیروی انسانی و تجهیزاتی مواجه هستند. از طرفی جثه بزرگ، کشف شدن پرنده‌ها با رادار و از بین رفتن اصل غافلگیری، محققان و پژوهشگران نظامی و صنایع دفاعی دنیا را بر آن داشته که از ابزار و تجهیزات پیشرفته و راهبردی جدیدی استفاده و این مشکل را برطرف نمایند.

هواپیما‌های بدون سرنشین در مقایسه با هواپیما‌های جنگنده سرنشین دار، دارای ابعاد کوچک‌تر و خاصیت پنهان کاری (رادارگریزی) بیشتر بوده و قادر به انجام مأموریت‌های متنوعی هستند.

به کارگیری پهپاد‌ها در جنگ‌های آینده زمینه ساز اقتدار هر چه بیشتر نیرو‌های درگیر خواهد بود. پهپاد‌ها در حال و آینده برترین سلاح و سامانه‌ای خواهند بود که در خدمت نیرو‌های مسلح جهان بخصوص نیرو‌های مسلح کشور ایران قرار می‌گیرد؛ همچنین یکی از سناریو‌های برخی از کشور‌های دنیا در جنگ‌های آینده، جمع آوری اطلاعات با استفاده از پهپاد‌ها است، زیرا با به کارگیری آسان و کمترین هزینه و تلفات جانی، می‌توانند اطلاعات با ارزشی را در حداقل زمان ممکن از مناطق عملیاتی به دست آورند.

سوخت پهبادها:

پهپاد‌ها برای تأمین انرژی پرواز، از منابع زیادی من جمله باتری لیتیومی، بنزین و انواع گاز‌ها تغذیه می‌کنند. از بین همه این منابع، سوخت هیدروژن، زمان پرواز پهپاد‌ها را چندین برابر می‌کند. مدت زمان پرواز نیز کاملا وابسته به سوخت پهپاد می‌باشد. سوخت انواع پهپادها با هم متفاوت است.

  • پهپاد باتری سنتی: منبع تغذیه این نوع پهپاد‌ها برای به پرواز درآمدن، باتری‌های لیتیومی باشد، که قابلیت شارژ شدن دارند.
  • پهپاد‌های بنزینی: نوع دیگری از پهپاد‌ها هستند که که از سوخت بنزینی تغذیه می‌کنند، این نوع سوخت پهپاد باعث سنگینی وزن آن می‌شود.
  • پهپاد‌های گاز سوز: این نوع پهپاد‌ها که سوخت آن‌ها گاز هست، کمیاب می‌باشند و در واقع تکنولوژی ساخت این دسته پهپاد‌ها متوقف شده است.
  • پهپاد‌های هیدروژنی: سوخت هیدروژن (ترکیب هیدروژن با اکسیژن) جریان برق تولید می‌نماید و بدین ترتیب انرژی مورد نیاز برای پرواز پهپاد‌ها را تأمین می‌کند.
  • سوخت پهپاد‌های تجاری: امروزه استفاده از پهپاد‌های غیر نظامی یا به عبارتی پهپاد‌های تجاری رو به افزایش است. سوخت پهپاد‌های تجاری، باتری‌های لیتیومی است.

سوخت پهپاد‌های نظامی

سوخت پهپاد‌های نظامی، اغلب محلول نیتروژن می‌باشد، که هم با صرفه بوده و هم کارایی بالاتری نسبت به انواع دیگر منابع سوختی دارد. پهپاد‌های نظامی همانطور که از نام آن‌ها پیداست، در عملیات‌های نظامی و برای حملات نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پهپاد‌ها علاوه بر محلول نیتروژن، از انواع سوخت‌های جامد، بنزین نیز تغذیه کنند. یک شرکت آمریکایی موفق به جایگزین کردن انواع سوخت پهپاد با سوخت هیدروژن گردید، که راندمان عملکرد پهپاد را افزایش می‌دهد.

 

Share on telegram
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://jebhe24.com/?p=11808

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
تبلیغات

پربحث ترین ها

اینجا محل تبلیغات شماست
تبلیغات

عناوین مهم اخبار