وزیر جهادکشاورزی با حضور در جبهه ایران اسلامی مطرح کرد:

تامین معیشت مردم در اولویت است/خودکفایی کشور در تامین ۵ محصول اساسی

نشست و همفکری شورای اطلاع رسانی جبهه ایران اسلامی

 

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه تامین معیشت مردم باید در اولویت قرار بگیرد، گفت: خوشبختانه در تامین ۵ محصول مورد نیاز مردم  اعم از  گندم، برنج، جو، شکر، پنبه و برخی دیگر از محصولات به ضریب خودکفایی رسیدیم.

 

 

به گزارش مرکز رسانه و ارتباطات جبهه ایران اسلامی، محمد علی نیک بخت وزیر جهاد کشاورزی در نشست هم اندیشی با اعضای این جبهه و همچننین نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در دفتر مرکز جبهه ایران اسلامی برگزار شد، با تاکید بر اینکه این جانب از بدنه جهاد کشاورزی بود به این جهت مدیری اجرایی هستم، گفت: بنده از  مرکز خدمات و جهاد دهستان در  دولت دهم به عنوان معاون برنامه‌ریزی به تهران منتقل شد به همین جهت به عنوان یک مدیر اجرایی تا زمانی که در تدوین برنامه ای از نظر فنی، منابع و غیره به نتیجه مشخص دست نیابم آن را اجرایی نخواهم کرد و معتقد هستم در هر شرایطی اگر مسئولیتی را می پذیری بنابراین مسولیت گذشته و حال آن نیز خود ما هستیم و هیچ مسئول یا وزیری پاسخگوی وضعیت گذشته نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: زمانی که بنده تیرماه جاری وزارت جهاد کشاورزی را تحویل گرفتم شرایط از نظر ارز و ذخایر راهبردی به گونه ای بود که برخی نمایندگان مجلس به من می گفتند شما قصد دارید بعد از گرفتن رای اعتماد از مجلس در مهر ماه  قیمت مرغ را به کیلویی ۱۵۰ و گوشت را نیز ۷۰۰ هزار تومان به مردم بفروشید. در این زمان هر کیلوگرم مرغ به قیمت ۱۳۰رسیده بود و قیمت گوشت قرمز نیز روند افزایشی داشت.

علی نیک بخت تاکید کرد: اعتبارات ۱۴۰۱ در بحث آب و خاک به عنوان بستر کار کشاورزی نزدیک به ۸۰۰۰، اعتبارات آبخیزداری و آبخوان‌داری حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان  تعیین شد که البته این اعتبارات در سال ۱۴۰۲  در آب و خاک ۳۰۰۰ میلیارد، آبخیزداری و آبخوان‌داری نیز حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان یعنی کمتر از نصف سال قبل تعیین شد.

این مقام مسئول تاکید کرد: تسهیلات تکلیفی در بودجه‌ی وزارت جهاد کشاورزی بر اساس بند الف تبصره ۱۸در سال۱۴۰۱ حدودا شش هزارمیلیارد تومان در سال۱۴۰۲ نیز ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومن تعیین شد.

وی با بیان اینکه در حوزه‌ی آبخیزداری سالیانه  8 تا ۹ میلیون هکتار را ما می‌توانیم تثبیت کنیم، گفت: ۹۰ میلیون هکتار استعداد کار آبخیزداری دارد که شناسایی شده است، چیزی نزدیک به ۲۰میلیون هکتار مطالعه و طراحی شده و آماده اجرا است، بر این اساس هزینه هر هکتار آبخیزداری چهار تا پنج میلیون تومان در هکتار است که حداقل یک متر مکعب آب می‌توانیم استحصال کنیم. این برنامه برای ۹۰ میلیون هکتار در ۱۰ سال آینده قابلیت اجرایی دارد.


نیک بخت یادآور شد: باتوجه که پروژه در دشت های حاصلخیر اجرا شده و کشاورزان تاثیر آنرا مشاهده نموده اند، یکی از طرح‌هایی محسوب می شود که می توان از ظرفیت مردم و بسیح عمومی استفاده کرد و حتی حاضر هستند تا ۶۰ درصد پروژه را مشارکت کنند  به این معنی که
 یک ظرفیت مردمی و بسیج عمومی در اجرای این پروژه  وجود دارد.

وی افزود امروز دیگر جایی نمانده که سدی  تاسیس شود تا آنجایی که می‌توانستند سد احداث کرده اند، منابعی هم نداریم که سد جدید بزنیم، بر این اساس طرح های کوچک تامین آب، وظیفه‌ی اصلی تولید آب و تغذیه سفره را دارد.

وی اضافه کرد: زمانی که وزارتخانه را تحویل گرفتم برنامه ای در این حوزه وجود نداشت که با همکاری کمیسیون و نمایندگان محترم برنامه تدوین شد. 

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: ما در این دولت رویکردمان در وزارت جهاد کشاورزی تامین معیشت مردم در اولویت قرار میگیرد، همانطورکه مقام معظم  رهبری در ملاقاتی که با هیات دولت در هفته‌ی دولت داشتند در آنجا مطرح فرمودند که معیشت مردم را در اولویت قرار بدهید، اگر انجام نشود و سفره‌ی مردم مشکل پیدا کند روی فعالیت های خوب شما غبار میگیرد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: من در این جمع شهادت می دهم که رییس جمهور به عنوان یکی از مقلدان به مقام معظم رهبری،  در تمام جلسات دولت بر اولویت معیشت مردم تاکید دارد .

وزیر جهاد کشاورزی افزود: مفهوم امنیت غذایی با امنیت ملی، امنیت مرزها، امنیت داخلی برابر است. امروز به خاطر توسعه‌ای که در موشکی و پهبادها و… داشته ایم کسی جرات ندارد به ما چپ نگاه کند ولی ما اگر معیشت را در اولویت اول مجلس و دولت قرار ندهیم، واقعا دچار بحران می شویم، بنابراین لازم است این موضوع در اولویت اول مسئولان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ما برای پیشرفت امور نیاز به تعامل بین مسئولان و دستگاه ها هستیم نه تقابل، گفت: خوشبختانه این تعامل در دولت فعلی وجود دارد.

این مقام مسئول بر ضرورت خودکفایی در تولید محصولات اعم از گندم، برنج، جو، شکر، پنبه و برخی دیگر از محصولات تاکید کرده و افزود خوشبختانه 18 میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم. 

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: بنده از روزی که بر سکان این وزارتخانه نشستم اعلام کردم تامین کالا برای ملت از مسیر تولید داخل باید عبور کند به این معنی از تولید داخل هم باید حمایت صورت بگیرد.

منبع : خبرگزاری جبهه ۲۴

انتهای پیام

 

Share on telegram
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://jebhe24.com/?p=9668

حمید عربی

حمید عربی

دکترای علوم سیاسی و معاونت اطلاع رسانی جبهه ایران اسلامی

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
تبلیغات

پربحث ترین ها

اینجا محل تبلیغات شماست
تبلیغات

عناوین مهم اخبار