جبهه24 گزارش می دهد:

سئو محتوا چیست؟

سئو و بهینه سازی
محتوا عامل اساسی در رتبه‌بندی گوگل است

محتوا یکی از قوی‌ترین نشانه‌های رتبه بندی گوگل است. با این‌ حال، بسیاری از بازاریابان در تولید محتوای مناسب مشکل دارند. باید بدانید دوره‌ی روزهایی که می‌توانستید با نگارش و انتشار یک پُستِ وبلاگ ۳۰۰کلمه‌ای، رتبه کسب کنید، مدت‌هاست سپری شده است. برای کسب رتبه در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) به محتوایی عالی نیاز دارید. با هر محتوایی که منتشر می‌کنید، باید بتوانید به یک پرسش ساده پاسخ دهید: «چرا این محتوا را منتشر می‌کنید ؟» . اینکه محتوایتان هدف داشته باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

هرگز نباید پست‌های وبلاگ یا سایر انواع محتوا را فقط برای پرکردن وبلاگ یا سایت منتشر کنید. معمولا باید محتوا را برای تحقق اهدافی مانند اهداف زیر منتشر کنید:

  • برای کسب رتبه در SERP؛
  • برای به‌دست‌آوردن لینک؛
  • برای آموزش به مخاطبان؛
  • برای هدایت تعاملات اجتماعی؛
  • برای تولید مشتریان احتمالی (سرنخ‌ها یا لیدها)؛

قالب محتوای انتخابی همیشه باید با هدف موردنظر متناسب باشد. بااین‌حال، درک کامل اینکه چرا می‌خواهید محتوا را تولید و بارگذاری کنید، بسیار مهم است. برای هر مقاله، پستِ وبلاگ یا راهنمای موفق باید هدف داشته باشید. نباید به‌دامِ تولید مطالب سرسری بیفتید. این‌گونه مطالب غالبا به دلایل زیر تولید می‌شوند:

  • کارفرمای شما می‌خواهد هر روز یک پست وبلاگ جدید بارگذاری کنید؛
  • کسی به شما گفته است هر چه محتوا بیشتر باشد بهتر است (بدون توجه به کیفیت)؛
  • تعداد زیاد محتوای تازه به رتبه‌ی بهتر سایت کمک می‌کند؛

اگر چنین رویکردی برای تولید محتوا دارید، باید تجدیدنظر کنید. این مقاله را تا انتها بخوانید تا با رموز تولید محتوای بهینه و باکیفیت بیشتر آشنا شوید.

با فرض اینکه می‌دانید چرا باید از محتوا به‌عنوان بخشی از استراتژی سئو استفاده کنیم، بیایید ببینیم چگونه می‌توانید از بهینه‌سازی کامل محتوا اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟
سئو محتوا چیست؟

در بخش قبلی، تجربهٔ خودمان را تا حدود زیادی در گپی خودمانی با شما در میان گذاشتیم. اگر بخواهیم آن را در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم: برای اینکه رتبه بگیرید، باید محتوایی تولید کنید که هم مخاطب می‌خواهد و هم گوگل.

در پاسخ به سئو محتوا چیست، به یک جملهٔ ساده بسنده می‌کنیم:

بهینه‌سازی محتوا به‌گونه‌ای که بتوان در موتورهای جست‌وجو رتبه گرفت.

این محتوا حول یک یا چند کلمه کلیدی نوشته می‌شود تا بتوان گوگل را راضی کرد؛ البته یک سری اصول هم در این میان نقش دارند که در نهایت به رضایت هر ۲ طرف ماجرا ختم می‌شود (گوگل و مخاطب).

ما جلوتر دربارهٔ اصول سئو در تولید محتوا مفصل صحبت خواهیم کرد؛ ولی اجازه دهید طبق همین تعریف، به شما بگوییم چه کاری باید انجام دهید تا دید کلی از بهینه‌سازی محتوا پیدا کنید:

محتوایی ارزشمند با ساختاری منظم تولید کنید که برای مخاطب نفع داشته باشد (رضایت کاربر). برای تولید آن، باید بدانید مخاطب چه کلمه‌ای را جست‌وجو می‌کند و به چه چیزی نیاز دارد (تحقیق کلمات کلیدی). از کلمات کلیدی به‌طور طبیعی و در جای درست استفاده کنید (رضایت گوگل) و آن را به دیگر محتواهای خود وصل کنید (رضایت کاربر و گوگل).

قبل از اصول، بیایید ببینیم اصلاً چرا تولید محتوا و سئو باید برای ما مهم باشد!

اهمیت و مزایای تولید محتوا بر اساس سئو
  • طبق گزارش HubSpot، ترافیک سایت کسب‌وکارهایی که پست‌های بلاگ خود را به‌طور منظم منتشر می‌کنند، ۳۵۰ درصد بیشتر از آن‌هایی است که محتواها را منظم منتشر نمی‌کنند.
  • بر اساس گفته‌های گوگل، محتوا یکی از مهم‌ترین پارامترها برای موفقیت در سئو است. آن‌ها تاکید کردند «محتوا» یکی از ۳ فاکتور اصلی رتبه‌بندی است.

همین آمار و ارقام نشان می‌دهد مفاهیمی مثل بازاریابی محتوایی، تولید محتوا و سئو چقدر مهم هستند؛ ایجاد ترافیک ارگانیک و جذب مشتری به درک درستی از آن‌ها گره خورده است.

تمام محتواها رتبه نمی‌گیرند و این یک حقیقت تلخ است! فقط محتوایی شانس دارد که برای موضوع جست‌وجوی کاربر طراحی شده باشند.

اینجاست که پای رعایت اصول سئو در تولید محتوا به میان کشیده می‌شود تا بتوان چنین محتوایی آماده کرد و به جست‌وجوگرها تحویل داد.

به عبارتی، کاربری که چیزی را در موتورهای جست‌وجو مثل گوگل جست‌وجو می‌کند، به‌دنبال یافتن بهترین نتیجه است. هدف اصلی سئو محتوا هم رساندن محتوایی مرتبط با جست‌وجوی کاربر به دست موتورهای جست‌وجو است.

ممکن است بهترین سایت، محصول و خدمات پشتیبانی را داشته باشید؛ ولی بدون محتوا یک جای استراتژی بازاریابی دیجیتال می‌لنگد. حضور شما در دنیای آنلاین و ورودی (ترافیک) به همین محتوا بستگی دارد.

ما در گوگل جست‌وجو می‌کنیم تا نیاز خود را رفع کنیم. درست است؟ بدون تولید محتوا سئو شده، شانسی برای جذب کسی که محصول یا خدمت ما برای او ساخته شده است، نداریم.

پس مزایای سئو محتوا به‌طور کلی عبارت است از:

  • گرفتن رتبه (هر قدر رتبهٔ بهتری در نتایج جست‌وجو داشته باشیم، احتمال دیده‌شدن ما هم بیشتر است؛ یک‌چهارم جست‌وجوگرها به سراغ صفحهٔ دوم نتایج نمی‌روند)
  • افزایش ترافیک (رتبه که بالاتر باشد، ترافیک بیشتری هم داریم؛ رتبهٔ یک نتایج حدود ۳۲ درصد کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهد)
  • افزایش اعتبار (اعتبار صفحه به این معناست که وب‌سایت شما قابل‌اعتماد، باکیفیت، مرتبط است و چیزی برای ارائه دارد)
  • ایجاد یک تجربهٔ خوب برای بازدیدکننده (بهینه‌سازی محتوا باعث می‌شود استفاده از وب‌سایت شما آسان شود و یک تجربه خوب برای مشتری خلق شود؛ مثل تلاش‌های شما برای طراحی ریسپانسیو، رعایت فاصله بین لینک‌ها، استفاده از تصاویر مرتبط، سبک و باکیفیت، استفاده از ویدئو، بخش‌بندی مقاله برای اینکه راحت خوانده شود، ارائهٔ اطلاعات موثق، دست‌اول و منحصربه‌فرد و…)

خلاصه اینکه، بهینه‌سازی محتوا به رضایت گوگل و مخاطب ختم می‌شود. به‌دنبال چیزی به‌غیر از این هستید؟

برویم سراغ اصول سئو در تولید محتوا؟ قبل از آن یک پیشنهاد برای شما داریم: تولکیت ارزیابی محتوای متنی.

ما بر اساس تجربهٔ خودمان، چک‌لیستی برای شما آماده کردیم که با کمک آن، می‌توانید یک امتیاز به مقاله‌های سایت خود دهید؛ کاری که خود ما انجام می‌دهیم. اگر می‌خواهید نتیجهٔ خوبی از تلاش‌های سئو محتوایی خود بگیرید، آن را همین حالا رایگان دانلود کنید.

انتهای پیام/

Share on telegram
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://jebhe24.com/?p=12047

حمید رضا عربی

حمید رضا عربی

دکترای علوم سیاسی و معاونت اطلاع رسانی

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
تبلیغات

پربحث ترین ها

اینجا محل تبلیغات شماست
تبلیغات

عناوین مهم اخبار