جبهه24 گزارش می دهد:

جمعیت «ایران» تا ۵۰ سال آینده آب می‌رود؟

جمعیت ایران

سناریو‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که در صورت ادامه روند کنونی کاهش باروری، بر اساس سناریوی حد پایین، جمعیت ایران تا سال ۱۴۷۹ به حدود ۴۲ میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

بررسی رشد جمعیت ایران در دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که رشد جمعیت و باروری در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ روند کاهشی را شاهد بوده است، به طوری که کشورمان از نرخ باروری ۶.۵ در دهه ۶۰ به حدود ۱.۸ فرزند به ازای هر زن ایرانی در سال ۱۳۹۰ رسیده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ نرخ رشد فرزندآوری به حدود دو فرزند به ازای هر زن در ۵ سال منتهی به این سرشماری بوده است.
#جمعیت_ایران
#جمعیت
#ایران #نرخ_باروری
#نرخ_جمعیت #نرخ_موالید

اما پس از آن شاهد کاهش این نرخ در سال ۱۴۰۲ به میزان یک فرزند رسیده که این نکته در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است.پژوهش‌های صورت گرفته درباره تحولات باروری در ایران‌ نشان می‌دهد که متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ از مرحله فرزندآوری و ازدواج عبور می‌کنند و تعدادشان در حال کم شدن است و به احتمال زیاد انتظار می‌رود نرخ باروری در کمتر از حد جایگزینی به ثبت برسد.

همچنین براساس پیش‌بینی‌های مراکز آمار ایران و منابع بین‌المللی انتظار می‌رود در سال‌های آینده با کاهش بیشتر نرخ رشد جمعیت در کشور روبرو شویم.بررسی آمار‌های مرگ و میر و رشد طبیعی بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در سال ۱۳۸۵ جمعیت ایران ۷۰ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۷۸۲ نفر بوده است و در آن سال تعداد تولد‌های ثبت شده به یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۹۱۲ رسیده است.
همچنین تعداد مرگ و میر‌های به ثبت رسیده در این سال ۴۰۸هزار و ۵۶۶ نفر بوده است که این آمار‌ها رشد ۱. ۲ درصدی جمعیت در این سال را نشان می‌دهد.آخرین آمارهای تغییرات جمعیتی کشور در سال ۱۴۰۲ نیز نشان می‌دهد که جمعیت کشور به ۸۵ میلیون و ۳۲۹ هزار نفر رسیده است که در این سال تولدهای به ثبت رسیده یک میلیون و ۵۷ هزار و۹۵۸ نفر بوده است که مرگ و میر در این سال نیز به ۴۴۲۱۳ نفر رسیده است همچنین رشد طبیعی ۷۲ صدم بوده است.
به گزارش جبهه ۲۴(ارگان رسمی خبری جبهه ایران اسلامی)؛ به نقل از گروه رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس؛ میزان نرخ موالید و رشد جمعیتبررسی آماری نشان می‌دهد که از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۴ ما شاهد افزایش موالید در کشور بوده‌ایم اما پس از این سال‌ها به دو دلیل خالی‌شدن توان درونی جمعیت و به تأخیرانداختن فرزندآوری به سنین بالاتر با شیب زیادی تعداد والد‌ها به‌صورت کاهشی درآمده و در سال ۱۴۰۲ تعداد موالید کشور به یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۵۸ نفر رسیده است که نسبت به سال ۱۳۹۴ با یک میلیون و ۵۷۰ هزار و۲۱۹ تولد شاهد کاهش ۳۲ درصدی رخ موالید در کشور بوده‌ایم از سوی دیگر تولد‌های سال ۱۴۰۲ در مقایسه با ۱۴۰۱ نیز با کاهش۱/۶روبرو شده است.
چرایی کاهش تعداد فرزندان اول و دوم در دهه ۶۰ و ۷۰مهم‌ترین دلایلی که در این باره می‌توان تغییر حساب کرد، تغییر ساختار سنی جمعیت است از حیث اینکه جمعیت متولد شده در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ به‌تدریج از مرحله فرزندآوری و ازدواج عبور کرده‌اند و به‌اصطلاح توان درونی جمعیت در حال کم‌شدن است.به باور کارشناسان، از دلایل کاهش تعداد فرزندان اول و دوم نیز افزایش تحصیلات و اشتغال زنان است و به‌طورقطع هزینه فرزند‌آوری آن‌قدر زیاد شده که خانواده‌ها عمدتاً تمایلی به فرزندان ندارند و همین دلیلی شده است که خانواده‌ها تمایلی به فرزندآوری و تربیت فرزند نداشته باشند.
پایان پیام.
#جمعیت_ایران
#جمعیت
#ایران #نرخ_باروری
#نرخ_جمعیت #نرخ_موالید
Share on telegram
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://jebhe24.com/?p=12160

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
تبلیغات

پربحث ترین ها

اینجا محل تبلیغات شماست
تبلیغات

عناوین مهم اخبار