محمدمهدی اسماعیلی در گفت و گو با ایسنا

برخی دوست دارند حاکمیت و هنرمندان مقابل هم باشند!

عکسی از وزیر ارشاد محمد مهدی اسماعیلی

محمدمهدی اسماعیلی دوره فعالیت‌هایش را یکی از پررونق‌ترین ادوار وزارت فرهنگ می‌خواند و تأکیدش بر پررونق بودن بر کمیت کارهایی است که در این دوره انجام شده است. او یکی از دلایل موفقیت خود را اینگونه بیان می‌کند که بدون ملاحظه کار کرده و محافظه‌کاری نداشتند.

با پایان دولت سیزدهم گفت‌وگویی با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون فعالیت‌هایی که در وزارتخانه داشته است، داشتیم؛ دامنه پرسش‌ها بیشتر معطوف به سندهای بالادستی، مصوبه‌هایی از جمله کمیته قضایی وزارت ارشاد و شفافیت در وزارت ارشاد بود.

 در ادامه مشروح گفت‌وگوی ایسنا با محمدمهدی اسماعیلی، در پی می‌آید:

شاید مشکلاتی باشد اما سرجمع پر رونق بودیم

 – آقای اسماعیلی، می‌خواهم پرسش‌هایم را با کلیدواژه‌ای شروع کنم که شما در مصاحبه‌ها و مراسم‌های مختلف بارها به کار برده‌اید؛ «رونق فرهنگی» اینکه در «دولت سیزدهم پررونق‌ترین دوره فرهنگی بوده است». سنجه «رونق فرهنگی» که به کار می‌برید چیست؟

 از شما همکاران خوبمان در خبرگزاری ایسنا هم به‌واسطه لطفی که به بنده در این دوره وزارت داشتید، پوشش اخبار و هم برای نگاه فرهنگی‌ای که دارید، تشکر می‌کنم؛ به‌هرحال خاستگاه شما دانشگاه و دانشجو است که برای همه ما، امر مبارکی است.

 اگر این واژه را به کار می‌برم، دقیقاً «کَمّی» است. اگر «کَمّی» به کار نبرم؛ مانند این است که کسی در نقطه‌ای بایستد و بگوید اینجا وسط زمین است، بیایید متر کنید. از من بپرسید چرا در کمتر از ۳ سالی که مسئولیت وزارتخانه را برعهده گرفته‌اید و حالا قرار است به دولت بعدی تحویل دهید، می‌گویید رونق اتفاق افتاده است؟ من با عدد و رقم صحبت می‌کنم.

زمانی که در حال آماده‌سازی برنامه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم، همه می‌گفتند نگاه به فرهنگ و هنر در دولت، نگاه درجه دوم است و اعتبارات لازم برای حوزه فرهنگ و هنر اختصاص داده نمی‌شود و مسائلی ازاین‌دست. سالی که با رأی اعتماد مجلس، مسئولیت وزارت‌خانه را برعهده گرفتم، بودجه وزارت فرهنگ و اسلامی ۱۲۰۰ میلیارد بود البته بودجه‌هایی در بخش‌های دیگر هم بود؛ اما بودجه کلی ۱۲۰۰ میلیارد بود. امسال که دارم مسئولیت وزارتخانه را به دولت بعد تحویل می‌دهم، بودجه وزارت فرهنگ ۲۰ هزار میلیارد شده، چیزی حدود ۱۸ برابر.

 یا بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان دولتی است، افزایش‌یافته است؛ روز اولی که مسئولیت وزارتخانه را برعهده گرفتم، رئیس وقت سازمان فرهنگ و ارتباطات که الان سفیر کشورمان در بوسنی است، می‌گفت بودجه سازمان در سال ۱۳۹۲، ۱۰ میلیون دلار بوده است و سال ۱۴۰۰ باتوجه‌ به افزایش‌های ریالی، ۲ میلیون دلار شده است درحالی‌که ارز ۱۰ برابر رشد کرده بود؛ آن زمان عدد حدود ۳۶۰-۳۷۰ میلیارد تومان بود و امروز به بالای ۲۵۰ میلیارد رسیده است. می‌توان مثال‌های بسیاری در حوزه بودجه زد.

 در حوزه نمایشی می‌توان به استقبال مردم از برنامه‌های نمایشی اشاره کرد؛ شاید برخی بگویند سال ۱۴۰۰ دوران کرونا بوده و از حیث مخاطب با ۱۴۰۳ قابل‌قیاس نیست؛ اما سال ۱۳۹۸ با سال ۱۴۰۲ قابل‌قیاس است، اجراهای صحنه‌ای ۳ برابر شده است. این را منِ نوعی نمی‌گویم آمارها می‌گوید که در دست شما هم هست. در این حوزه آمارها مأخذ واحد دارند، سنجه‌اش یک سنجه کمی است که حتی یکان را هم نشان می‌دهد. سال گذشته مخاطبِ سینما نزدیک به ۳۰ میلیون نفر بوده است. فروش سینما ۱۲۰۰ تا است و پیش‌بینی می‌شود امسال بالای ۱۵۰۰ تا باشد که سه‌ماهه اول سال خود را نشان می‌دهد.

  در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی هم پروژه‌های مهم و مجتمع‌های بزرگ چند سالانه را در حوزه موسیقی، تئاتر و کتابخانه‌ها افتتاح کردیم؛ سالی که وزارتخانه را تحویل گرفتم تعداد سینماها چیزی حدود ۵۷۰ یا ۵۸۰ تا بوده و امسال که وزارتخانه را تحویل می‌دهم، نزدیک ۹۰۰ تا سینما داریم. در زیرساخت‌ها مجموعه‌ای که در کرمان افتتاح شده زیباترین مجموعه است و مجموعه‌ای که در یزد افتتاح خواهد شد، از همه زیباتر است. این مجموعه چند ماهی است که آماده افتتاح است؛ اما به دلیل مسائل اخیر نتوانستیم افتتاح کنیم.

در ۴۸ سال گذشته موسیقی هیچ قانونی نداشت، در هر شهرستان و استان هرکسی به‌گونه‌ای که می‌خواست عمل می‌کرد

  همچنین قوانین بالادستی ایجاد کردیم؛ در ۴۸ سال گذشته موسیقی هیچ قانونی نداشت، در هر شهرستان و استان هرکسی به‌گونه‌ای که می‌خواست عمل می‌کرد. ما سند موسیقی را به تصویب شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی رساندیم و فقیهی مانند آیت‌الله رئیسی آن را ابلاغ کرد. در شورای‌عالی انقلاب رؤسای سه قوه و مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور حضور دارند در واقع این سند را به تصویب همه افراد رساندیم و همه پای آن را امضا کردند. سند هنرهای نمایشی و تئاتر را نیز در صحن شورای هنر مصوب کردیم و الان در شورای‌عالی است. بنیاد ملی تئاتر، بنیاد ملی پویانمایی و بنیاد ملی سبک زندگی را تأسیس کردیم. همچنین شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی را تأسیس کردیم.

  زمانی که دولت را تحویل گرفتم، حدود ۴ هزار خبرنگار عضو صندوق اعتباری هنر بودند و امسال بیش از ۱۱ هزار نفر عضو صندوق هستند، اگر این رونق نیست، چه کلمه دیگری باید برای آن به کار ببریم، شما راهنمایی کنید.

  در میزان تماشاگر و فروش، زیرساخت‌ها و قوانین به برخی از مسائل اشاره شد، این حرف من به معنای این نیست که همه مشکلات حل شده و هیچ مشکلی نداریم، نه، پررونقی در مقایسه با گذشته است هرچند ممکن است در نقطه‌ای از گذشته هم عقب باشیم؛ اما سرجمع معدل که بگیریم، دوره پررونقی بوده است.

می‌خواستند فرهنگ را تعطیل کنند

  البته این را هم باید اضافه کرد در این سه سالی که ما بودیم یک سالش به کرونا گذشت و بعد هم فتنه بزرگ فرهنگی را داشتیم؛ در سال ۱۴۰۱ عده‌ای که از قضا می‌بینم این روزها اظهارنظر می‌کنند، البته خوشحالم که اظهارنظر می‌کنند و به حوزه فرهنگ و هنر لبخند می‌زنند، در مقابل فرهنگ و هنر ایستاده بودند و می‌خواستند فرهنگ و هنر را در این کشور تعطیل کنند، جشنواره‌ها را تحریم کردند. یک تروریسم فرهنگی راه افتاده بود تا یک فعال فرهنگی می‌خواست کاری انجام دهد، از فضای مجازی گرفته تا فضای حقیقی به او هجمه می‌کردند. پاییز ۱۴۰۱ داشتند فرهنگ و هنر را تعطیل می‌کردند، ما اجازه ندادیم آن‌ها به مقصد خودشان برسند، نه‌تنها جلوی تعطیلی را گرفتیم و نه‌تنها عادی‌سازی کردیم؛ بلکه در کمترین فاصله پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر را رقم زدیم، نمایشگاه‌های مختلف و جشنواره‌ها را برگزار کردیم.

 من با کمیت حرف می‌زنم؛ زمانی که داشتم اینجا را تحویل می‌گرفتم، انجمن سینماداران اعلام کردند می‌خواهند سینما را تعطیل کنند، چون فیلمی فروش نمی‌رود. مجموع فروش فیلم موفق به ۵۰ میلیارد تومان نمی‌رسید، در این دوره چند فیلم با فروش بالای ۲۰۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیارد، تجربه کردیم.

 به قول یکی از مسئولین سینما زمانی فروش ۳۰ میلیاردی یعنی فیلم، فیلم موفقی است الان این مقدار فروش یعنی فیلم ضعیف است. این اتفاق مهمی است که رخ‌داده است.

 به من نمی‌خورد حرف غیرعلمی بزنم

– خب کمیت برای ارزیابی عملکرد می‌تواند لبه تیغ باشد یعنی آنچه که مدنظر شماست را پوشش دهد اما در عین حال کافی نباشد. بسیاری معتقدند ارزیابی عملکرد در حوزه فرهنگ کیفی است.

 آنچه که به آن خدشه‌ای وارد نمی‌شود، کمیت است. می‌توانم بگویم وضعیت فروش تئاتر چطور بود. وضعیت زیرساخت‌ها چطور بود؟ من نمی‌دانم چه شاخص دیگری برای این مووضع وجود دارد.

 اگر بخواهیم به حوزه کیفی وارد شدیم، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارم. برنامه هفتم توسعه را  ببینیم و با برنامه قبل از آن مقایسه کنید. بالای ۱۲ حکم مهم و اساسی در برنامه هفتم در نظر گرفته شده است که می‌توانم از تاریخ شکل‌گیری ایده،  تاریخ جلو رفت و تا اینکه در لایحه دولت آمده، در کمیسیون تلفیق چه وضعیتی داشته و در صحن مجلس در شورای نگهبان  و مجمع تشخیص تک‌تک‌شان را برایتان روایت کنم.  هر شاخص کمی و کیفی که بررسی کنید به عنوان کسی در مقطع دکتری دانشگاه تهران  کرسی دارم و سیاست‌گذاری فرهنگی درس می‌دهم این را می‌گویم به عنوان کسی که صاحب  کرسی در دانشگاه تهران است و تلاش می‌کنم حرف علمی باشد و به من نمی‌خورد حرف غیرعلمی بزنم می‌گویم با هر شاخصی کمی و کیفی مقایسه کنید این دوره از سه سال  دولت  آیت‌الله شهید با هیچ دوره از تاریخ فرهنگ و هنر کشور قابل مقایسه نیست البته در سرجمعش.

گزارش‌ها اعلام می‌شود / سوال بپرسید جواب می‌دهیم

 – پرسش بعدی من ناظر بر شفافیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است موضوعی که همیشه مورد مطالبه رسانه‌ها بوده و در هر موقعیتی درباره آن از شما پرسیده شده است. شما نیز این همراهی را اعلام کرده گفته‌اید مسائل را به‌صورت شفاف ارائه خواهید کرد؛ اما چنین رویکردی در میان مدیران میانی شما وجود نداشت. در دولت دوازدهم در بخش معاونت سینمایی، تعداد فیلم‌ها و بودجه‌شان به‌صورت مشخص مطرح می‌شد، درباره نمایشگاه‌های مختلف نیز بودجه‌هایشان اعلام می‌شد، همیشه هم مورد نقد بود. در حوزه معاونت فرهنگی مسئله کاغذ دولتی را داشتیم معمولاً فهرست کسانی که کاغذ دریافت می‌کردند با میزان تخصیص کاغذ اعلا می‌شد، در این سه سال دریغ از یک آمار که کاغذ دولتی به چه کسانی تخصیص‌داده‌شده و تخصیص کاغذ به چه صورت بوده یا هیئت خرید کتاب که مشخص نیست از کدام ناشر به چه میزان کتاب خریداری شده است. این مسئله مطرح است شفافیتی که آقای وزیر قولش را می‌دهد، کجاست و چرا مدیران همراهی نمی‌کنند؟ خودتان بر مسئله ارزیابی عملکرد دولت بر کمیت تأکید دارید؛ اما این اعداد در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد. ممنون می‌شوم توضیح دهید چرا دیوار شیشه‌ای که بنایش ابتدا در وزارت ارشاد گذاشته شده بود، برچیده شد؟

 مطول سؤال کردید؛ اما من مختصر توضیح می‌دهم. اولاً من رئیس کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات هستم. هر کس هر سؤالی از هر مجموعه ما داشته باشد، کافی است به سامانه‌مان مراجعه کند، سؤالش را مطرح کند و مجموعه‌ها موظف هستند پاسخ دهند. شما این کار را کرده‌اید؟ یا همکارتان؟ آنجا دستگاه‌ها مجبور به پاسخ‌گویی هستند. می‌خواهم بگوییم سازوکارها روشن است. ما خودمان مدعی هستیم، اگر کسی از قانون استنکاف کند تحت پیگیری قرار می‌گیرد.

  در جلسه‌های کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات، علاوه بر من که رئیس کمیسیون هستم، رئیس دیوان عدالت اداری، نماینده‌ای از مجلس و نماینده‌ای از دستگاه‌های امنیتی و دفاعی و نظامی حضور دارند و به سؤالات پاسخ می‌دهیم. کسی استنکاف کند، تحت پیگیری قرار می‌گیرد. این‌طور نیست که نشود. قانون مشخص داریم.

  دوم این که در بحث مطبوعات، سامانه‌اش روشن است و مشخص است کسی چقدر حمایت دریافت کرده است. اینکه می‌گوید دریغ از یک گزارش، درست نیست. در معاونت رسانه‌ای همه چیز مشخص است، تک‌تک رسانه‌ها چقدر کمک گرفته‌اند، چه کمکی گرفته‌اند؟ چقدر آگهی دریافت گرفته‌اند.

  قرار است بنیاد فارابی و سازمان سینمایی عملکرد هفت‌ماهه پایانی دولت قبل [دوازدهم] که اطلاعاتش ارائه نشده بود تا ۳۱ تیر امسال را صفر تا صد تا هفته آینده اعلام کنند. بقیه بخش‌ها هم همین‌طور.

 چنانچه اشاره شد، دوره پرفراز و نشیبی را در این دوره کمتر از سه‌ساله تجربه کردیم. ۱۴۰۰ به درگیری با کرونا گذشته که همه چیز عملاً تعطیل بود. چرا دولت دوازدهم در چند ماه آخر گزارشی منتشر نکرده بود، چون آمار به‌شدت پایین بود تا خواستیم موتور را روشن و حرکت کنیم به فتنه ۱۴۰۱ خوردیم. تازه راه افتاده بودیم. به همه بخش‌ها ابلاغ کردیم تا عملکردشان را در تک‌تک حوزه‌ها تا پایان دولت در اختیار دوستان قرار بدهند. همچنین به دوستان گفته‌ام اگر خبرنگاران سؤال داشتند، همراهی داشته و جلسه برگزار کنند، اگر ابهامی وجود دارد به‌صورت شفاهی از من، معاونان و مدیران بپرسید. همه اطلاعات با جزئیات منتشر می‌شود. به این دلیل خواهش می‌کنم به آن توجه کنید. شفافیت نه‌تنها هیچ منع قانونی ندارد، بلکه الزام قانونی نیز دارد؛ بنابراین تلاش کردیم اطلاعات را با جزئیات در پایان مدت باقی‌مانده، در اختیار رسانه قرار دهیم.

 – بهتر نبود ادواری منتشر می‌کردید؟

  تا ۱۴۰۱ کرونا بود، بعد هم فتنه فرهنگی و تازه موعدش بود. نه فقط در وزارتخانه بلکه در مؤسسات وابسته نیز اطلاعات و کمک‌ها اعلام می‌شود.

  به دوستان گفته‌ام سامانه‌ای طراحی کنند تا اگر به جایی یک ریال هم کمک کردیم، همه ببینند. این حق مردم است، پول شخصی من نیست. حتماً همه چیز باید شفاف باشد. همان‌طور که گفته شد تا پایان دولت اطلاعات را بارگذاری می‌کنم، ما هم از کشور خارج نمی‌شویم، هرجایی محل نقد بود در خدمت شما هستیم.

 البته باید این را یادآور شوم نهادهای نظارتی چون دیوان محاسبات به‌صورت برخط بر فعالیت‌های نظارت دارند، اگر سازمانی نیت کرده باشد کاری انجام دهد، نامه نظارتی را دریافت می‌کند که چرا این را انجام دادید.

مصوبه خرید آثار تجسمی اشکال حقوقی داشت اما…

 سؤال بعدی‌ام در حوزه تجسمی است. دو سال قبل در جشنواره تجسمی فجر اعلام کردید «خرید آثار تجسمی در کمیسیون فرهنگی دولت تصویب شده است» اما در این مدت خرید اثر صورت نگرفته است. در این باره توضیح می‌دهید که چه اتفاقی افتاد؟

  بله این موضوع در کمیسیون فرهنگی دولت تصویب شد و سه بار هم به صحن دولت آمد؛ اما معاونت حقوقی اشکالاتی گرفت که ناظر بر تعارض منافع و قیمت‌گذاری بود. این موضوع ابهاماتی داشت که باید اصلاح شود. در مقابل این طرح آمدیم بزرگ‌ترین درخواست اهالی فرهنگ و هنر در حوزه تجسمی یعنی اینکه بتوانند بازار اکسپو داخلی راه بیندازند، اجرایی کردیم. ما این مصوبه را گرفتیم، ابلاغ هم شده است. ان‌شاءالله به‌زودی به‌صورت کار جمعی اتفاق خواهد افتاد.

 دراین‌بین صندوق هنر و دیگر نهادهایمان در بحث خرید آثار تجسمی فعال بودند. رئیس‌جمهور شهیدمان اولین جلسه‌اش با هنرمندان تجسمی در موزه هنرهای معاصر بود. ایشان همان زمان دستور داد و با دستور ایشان کار را پیش بردیم. ما می‌خواستیم کار را مقداری توسعه دهیم؛ ولی به دلیل اشکالاتی که گرفته شد، گفتند مصوبه پیشین کفایت می‌کند. الان مصوبه داریم.

  البته دستگاه‌ها در سازوکار خرید آثار، باید فعال باشند. امیدواریم با راه‌اندازی بازار و اکسپو ویژه، این مسئله باز شود.

 – درباره اشکالات مصوبه بیشتر توضیح می‌دهید؟

  در بحث خرید و قیمت‌گذاری ابهام داشتند؛ این شائبه وجود داشت در مراکز دولتی سلیقه‌ای عمل شود. به دلیل اشکالات حقوقی، مصوبه در دولت تصویب نشد. ما مصوبه را مجدداً به عرصه عمومی گسترده‌تری تبدیل کردیم. الزامی برای خرید آثار وجود ندارد و نمی‌توانید کسی را مجبور کنید، از طرف دیگر فضا برای همه باز نمی‌شود. آمدیم فضای ارائه آثار برای هنرمندان ایجاد کردیم و تأسیس بازار هنر را به تصویب رساندیم.

 

انتهای پیام/

Share on telegram
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://jebhe24.com/?p=11714

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
تبلیغات

پربحث ترین ها

اینجا محل تبلیغات شماست
تبلیغات

عناوین مهم اخبار