بازگشت غیرمنتظره بازارهای جهانی از بزرگ‌ترین آشفتگی 2024

بازگشت غیرمنتظره بازارهای جهانی

اخبار اقتصادی جهانی

هفته‌ پرفراز و نشیب برای بازارهای جهانی که با فروش‌های اجباری بزرگ همراه بود، درحالی به پایان رسید که بازارها روند صعودی پیدا کردند و زیان‌ها تا حدی جبران شدند.

 سقوط بازارها از زمانی شروع شد که سهام پرطرفدار شرکت‌های تکنولوژی سودهایی را بازگرداندند که تقریبا همه وال استریت به این نتیجه رسید که بیش از اندازه پیش رفته است.

به نوشته بلومبرگ، تقریبا یک ماه پس از ضربه‌ای که این هفته در بازارها گسترش یافت و از ارز اقتصادهای نوظهور گرفته تا سهام ژاپن همه چیز را تحت تاثیر قرار داد، بسیاری از سرمایه‌گذاران که از شرایط اقتصاد نگران هستند، امیدوارند که بازارها به ثبات نسبی رسیده باشند.

یک واقعیت مهم درباره بزرگترین آشفتگی بازارها در سال ۲۰۲۴ این است که چه میزان از آن به زیاده‌روی معامله‌گران مربوط است. سفته‌بازانی که از تضعیف ین ژاپن سود می‌کردند از معاملات فرامرزی بیرون رانده شده و شرکت‌هایی که ماه‌ها سود می‌کردند دچار زیان شدند.

به طور خلاصه، درحالی که ترس‌های اقتصادی باعث به راه افتادن انفجار فروش در بازار سهام شد، زنجیره‌ای از اهرم‌ها سبب چرخش‌های زیادی در بازار شد که نشانه‌های رکودی بالقوه از افت سهام را مخدوش کرد. اما در شرایطی که بسیاری از بخش‌ها و انواع دارایی هنوز به نگرانی اقتصادی واکنش نشان نداده‌اند، یک شعار صعودی از میان صداها به گوش می‌رسد: در زمان افت قیمت خرید کنید.

برای سرمایه‌گذارانی که در برابر تمایل به فروش مقاومت کردند، این شرایط می‌تواند قوی‌ترین پایه برای صعودی شدن بازار باشد. کسانی که سقوط بازارها را متوقف کردند، با کاهش نوسانات در پایان هفته پاداش گرفتند.

حرکات وحشت‌زده موضوع هفته گذشته بازارها بود، به‌ویژه دوشنبه که شاخص Topix ژاپن ۱۲ درصد کاهش یافت، شاخص نوسانات Cboe در عرض چند ساعت ۴۲ واحد افزایش یافت و زیان شاخص S&P 500 در یک مقطع از ۴ درصد گذشت. معامله‌گران جهانی که ماه‌ها از دارایی‌های پرریسک برای سود استفاده می‌کردند، دچار هراس شدند. بیرون آمدن آمار ضعیف از اشتغال آمریکا بسیاری را متقاعد کرد که فدرال رزرو برای کاهش نرخ‌ها بیش از حد منتظر مانده است،و پس از آنکه بازدهی خزانه‌داری آمریکا در هفته گذشته بیشترین کاهش یک هفته‌ای از سال ۲۰۰۸ را داشت، آنها را به سمت فروش یکباره سهام سوق داد.

چیزی که به‌خصوص برای سرمایه‌گذاران حرفه‌‌ای سخت بود، اختلال در یک استراتژی محبوب بود که در آن پول قرض گرفته شده به ارز ژاپن برای تامین مالی خرید دارایی‌های با بازده بالاتر در جاهای دیگر استفاده می‌شود (به اصطلاح کری ترید) که با افزایش ارزش ین برای پنج هفته متوالی به‌شدت ضربه خورد. مقدار پول درگیر در این میان مورد تردید است؛ تخمین‌ها از ده‌ها میلیارد به تریلیون‌ها دلار می‌رسد، اما کاهش این معاملات به‌ویژه در آسیا مشهود بود؛ به طوری‌که شاخص MSCI برای شروع هفته ۶ درصد کاهش یافت.

به گزارش جبهه۲۴(ارگان رسمی خبری جبهه ایران اسلامی)؛به نقل از اکوایران : نوسانات تقریبا با همان سرعتی که افزایش یافته بود کاهش یافت. شاخص S&P 500 پس از جهش در روز سه‌شنبه، بزرگ‌ترین افزایش خود از سال ۲۰۲۲ را در روز پنجشنبه ثبت کرد و موفق شد پرآشوب‌ترین هفته خود از سال ۲۰۲۲ را تقریبا بدون تغییر به پایان برساند. بازده اوراق قرضه طی سه روز متوالی افزایش یافت و شاخص نوسانات VIX نیز پس از صعود به بیش از ۶۵، به ۲۰ کاهش یافت.

بازگشت‌ها ناگهانی بازار متداول هستند، اما همیشه هم قابل اعتماد نیستند. با این حال، با رسیدن به روزهای پایان هفته، این روایت ظاهر شد که تنش‌های بازار به جای نشانه‌های قطعی از وقوع رکود در اقتصاد بیشتر نشان‌دهنده فروش اجباری بود که پس از استراحت کوتاه سرمایه‌گذاران پتانسیل کاهش را داشت. رشد سهام در روز پنجشنبه با گزارشی همراه شد که نشان می‌داد نگرانی در مورد بازار کار اغراق‌آمیز بود و وعده کاهش نرخ‌های بهره از سوی مقامات فدرال رزرو نیز به کاهش نگرانی‌ها از اقتصاد آمریکا کمک کرد.

بازارهای آتی حدود یک درصد کاهش نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان سال، از جمله کاهش احتمالی ۰.۲۵ واحد درصدی در ماه آینده را قیمت‌گذاری می‌کنند. اگرچه داده‌های اشتغال جمعه گذشته نشان‌دهنده کاهش رشد استخدام‌ها بود، نرخ ماهانه بالای ۱۰۰ هزار نفر باقی مانده است و برخی از کارشناسان افزایش نرخ بیکاری را به شرایط آب‌و هوایی ربط دادند.

شرکت‌های آلفابت، آمازون و تسلا همگی پس از نتایج ناامیدکننده درآمدی شاهد افت سهام خود بودند. با این حال، چشم‌انداز آنها همچنان بی‌خطر است. از روز جمعه، تحلیلگران رشد سود S&P 500 را کمی بیش از ۱۴ درصد در سال ۲۰۲۵ و ۱۱.۸ درصد در سال ۲۰۲۶ اعلام کردند.

مکس کتنر، استراتژیست ارشد در HSBC Holdings Plc میگوید: سناریوی اصلی همچنان «فرود نرم اقتصاد» است و بازارهای سهام احتمالا در ماه‌های آینده شاهد صعود بیشتر خواهند بود. به عقیده او، نگرانی‌ در مورد درآمدها بیش از اندازه بود این واکنشی بیش از حد به دارایی‌های ریسک بود.

انتهای خبر

 

Share on telegram
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://jebhe24.com/?p=11857

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
تبلیغات

پربحث ترین ها

اینجا محل تبلیغات شماست
تبلیغات

عناوین مهم اخبار