جبهه24 گزارش می دهد:

بازاریابی محتوا چیست؟

سئو و بهینه سازی

هنگامی که محتوایی آموزنده و مفید را از طریق وبلاگ شخصی یا کسب‌و‌‌کار خود به اشتراک می‌گذاریم، افراد زیادی از وجود ما آگاه می‌شوند، از خدمات یا محصولات ما استفاده می‌کنند و احتمالا متقاضی محتواهای بعدی ما می‌شوند؛ این همان بازاریابی محتوا است که در ادامه می‌خواهیم بیشتر وارد جزئیاتش شویم و با اصول و انواع آن آشنا خواهید شد.

وقتی مطالبی را رایگان به اشتراک می‌گذارید، به کسب‌وکار خود اجازه می‌دهید تا در ذهن خوانندگانِ وبلاگ اعتمادسازی کند. هرچه باشد شما نکات و اطلاعات کسب‌و‌کاری را که در آن فعالیت می‌کنید، به رایگان در اختیار مخاطبان می‌گذارید. پس چرا به شما اعتماد نکنند؟ در این مطلب درباره اینکه content marketing چیست و چگونه می‌توان از مزایای آن بهره برد، مطالبی را با هم مرور خواهیم کرد.

بازاریابی محتوا چیست؟

در این نوع از بازاریابی، کسب‌‌وکار یا برند می‌کوشد با به‌ اشتراک گذاری مطالب آموزشی، سرگرم کننده یا آگاهی‌بخش، به خوانندگان کمک  کند.

نتیجهٔ این کار می‌تواند در قالب تغییر رفتار مخاطبان و یا آن‌گونه که بازاریابان مایلند، به شکل تصمیم‌گیری برای خرید خود را نشان دهد. در حقیقت در این نوع بازاریابی، مردم را به خرید مجبور نمی‌کنیم؛ بلکه به آن‌ها کمک می‌کنیم تا بهترین تصمیم را بگیرند و شاید بهترین تصمیم آن‌ها در این میان، خریداری از ما باشد.

به تعریفی که مؤسسهٔ «Content Marketing Institute» ارائه داده است، توجه کنید:

«هدف این شیوه از بازاریابی، جذب و نگهداری مشتریان به‌وسیله تولید و سازماندهی محتوای ارزشمند و مناسب به نیتِ تغییر یا تقویت رفتار مشتری است. این نوع بازاریابی، فرایندی مستمر است که در راهبرد کلی بازاریابی شما به بهترین نحو جای می‌گیرد و بر مالکیت رسانه متمرکز است نه اجاره‌ٔ آن.»

در سال ۲۰۱۶، تعداد اندکی از کسب‌وکارها به نیروی معجزه‌آسای کانتنت مارکتینگ تردید داشتند؛ اما واقعیت آن است که تنها معدودی از شرکت‌ها از این نوع بازاریابی، با مهارت و تخصصی که واقعا نیازمند آن است، بهره می‌گیرند. این راهنما، به شما نشان خواهد داد که چگونه می‌توانید برند خود را پیروزمندانه تبلیغ و ترویج کنید و مشتریان باکیفیت‌تری دریافت کنید و روابط میان خود و مشتری را از این طریق ارتقا دهید.

فلسفه بازاریابی محتوا

بازدهی سرمایه برای کانتنت مارکتینگ می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز باشد. این بازگشت سرمایه شما را قادر می‌سازد تا محتوایی تکمیلی برای بازاریابی در شبکه‌ها‌ی اجتماعی فراهم کنید و با تولید محتوای مطلوب روی وبسایت، به رتبه‌ی خوبی در موتورهای جست‌وجو دست یابید و سئوی خود را تقویت کنید. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها باید حجم عظیمی از تلاش‌های سئوی خود را بر تولید مطالب با ارزش متمرکز کنند.

تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات

از نظر مفهومی «تبلیغات» تفاوت بسیار زیادی با «بازاریابی» دارد. تبلیغات فقط می‌توانند بخش کوچکی از بازاریابی را تشکیل دهند. در واقع وقتی صحبت از بازاریابی می‌شود، ذهن باید به سمت یک برنامهٔ جامع و همه‌جانبه برود که مطابق با یک استراتژی نوشته شده است و اجرا می‌شود. شما در بازاریابی محتوایی به دنبال این نیستید که شخصی را مجبور به خرید کنید یا بخواهید محصولتان را بدون مقدمه به او معرفی کنید. در این نوع بازاریابی شما تلاش می‌کنید تا با افزایش دانش مخاطب یا کاربری که  وب‌سایت شما را می‌خواند، در او احساس نیاز ایجاد کنید و او را به شناخت محصول یا خدمتتان ترغیب کنید.  تبلیغات به این صورت عمل نمی‌کنند. آن‌ها ناگهان سر راه شما ظاهر می‌شوند و به شما پیشنهاد می‌کنند از محصول A استفاده کنید.

انواع بازاریابی محتوایی

راه‌های زیادی برای اجرای بازاریابی محتوایی وجود دارد. این‌که می‌خواهید از کدامیک استفاده کنید، به استراتژی شما یا سازمانتان مربوط است. در قسمت پایین به ۵ روش معمول آن اشاره می‌کنیم. 

  • شبکه‌های اجتماعی

اینکه بیش از ۳/۵ میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، کانتنت مارکتینگ از طریق شبکه‌های اجتماعی را به خوبی توجیه می‌کند. پلتفرم‌های زیادی برای اجرای این روش بازاریابی وجود دارند از جمله اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب، تلگرام و غیره. این پلتفرم‌ها برای شما شرایطی را فراهم می‌کنند که بتوانید کانتنت‌های متنی، تصویری و ویدیویی تولید کنید و آن‌ها را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. برای مثال یکی از موسسه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال است و مطالب خوبی در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد، پیج car.ir است. 

  • اینفوگرافیک 

بازاریابی محتوا از راه تولید اینفوگرافیک می‌تواند بسیار موثر باشد. با این روش تولید محتوا می‌توانید  کسانی را که به دنبال اطلاعات جمع و جور می‌گردند (که این روزها تعدادشان به شدت رو به افزایش است) به خود جذب کنید. یکی از بهترین نمونه‌های فارسی در این زمینه تکراسا است. به هر کدام از اکانت‌های آن در هر شبکه‌ٔ اجتماعی سر بزنید می‌توانید انواع و اقسام اینفوگرافیک‌ها را مشاهده کنید. 

  • بلاگ

قسمت بلاگ‌ هر وب‌سایتی راه خوبی برای نشان دادن حسن نیتتان به مخاطب است. در اختیار قرار دادن اطلاعاتی که دستیابی به آن‌ها شاید برای مخاطب کمی سخت باشد بهترین راهی است که می‌توانید در او اعتماد ایجاد کنید و با پاسخ دادن به پرسش‌های مخاطب می‌توانید او را به خود نزدیک کنید. 

بلاگ‌های ایرانی و خارجی زیادی وجود دارند که این ارتباط را با مخاطب ساخته‌اند؛ مانند هاب‌اسپات، نوین و بک‌لینکو. این اعتماد در سطح اعتماد به مطالب بلاگ نمی‌ماند، بلکه نام شما را در ذهن مخاطب حفظ می‌کند (اصطلاحا به آن top of mind می‌گویند) و باعث می‌شود هنگام نیاز به محصول یا خدمات شما، نامتان را به خاطر بیاورد. 

  • پادکست 

بله، پادکست‌ها هم به نوعی کانتنت هستند و خبر خوب این است که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. بسیاری از کسب‌وکارها امروزه پادکست را به عنوان یکی از کانال‌های بازاریابی محتوایی خود در نظر گرفته‌اند. با استفاده از این روش می‌توانید اطلاعاتی را که می‌خواهید به مخاطبتان بدهید، در گوشش زمزمه کنید و شریک لحظات فراغت آن‌ها باشید. برای مثال پادکست‌های dmboard و .. می‌توانند نمونه‌های خوبی باشند. 

  • ویدیو

حتما این جمله را زیاد شنیده‌اید که یک تصویر به اندازه‌ٔ هزار کلمه ارزش دارد. این جمله را هم از ما بپذیرید که یک ویدیو گاهی به اندازهٔ هزار تصویر می‌ارزد. با توجه به جذابیت بصری‌ و شنوایی که ویدیوها می‌توانند داشته باشند، می‌توانند مخاطب را بیشتر از متن یا تصویر هیجان‌زده کنند.  از برندهایی که در ساخت ویدیو بسیار خوب عمل کرده‌اند می‌توان به بنز و bmw اشاره کرد.

انتهای پیام/

Share on telegram
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://jebhe24.com/?p=12049

حمید رضا عربی

حمید رضا عربی

دکترای علوم سیاسی و معاونت اطلاع رسانی

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
تبلیغات

پربحث ترین ها

اینجا محل تبلیغات شماست
تبلیغات

عناوین مهم اخبار