اگر پزشک آزمایش ABG را برای شما تجویز کرده است، بهتر است در مورد نحوه آزمایش و نکات مهم قبل آن از پزشک سوال کنید.

آزمایش گاز خون

آزمایش گاز خون agb
آزمایش گاز خون
مقاله ایی تحقیقی برای آگاهی شما:

آزمایش گاز خون (AGB) میزان اکسیژن و دی اکسید کربن موجود در خون و تعادل pH خون را اندازه‌گیری می‌کند. برای انجام این آزمایش، نمونه خون از شریان و نه ورید گرفته می‌شود و پرستار یا پزشک معمولا آن را در شرایط اورژانسی خاصی قرار می‌دهد. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با آزمایش گازهای خونی، هدف و تفسیر آزمایش ABG بیشتر آشنا شوید.

در این آزمایش سطح اکسیژن و دی اکسید کربن اندازه گرفته می‌شود. اگر پزشک آزمایش ABG را برای شما تجویز کرده است، بهتر است در مورد نحوه آزمایش و نکات مهم قبل آن از پزشک سوال کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان به صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

آزمایش گاز خون چیست؟

این آزمایش، نوعی تست خون است که در آن سطح اکسیژن و دی اکسید کربن بررسی و محاسبه می‌شود. میزان اسیدیته و بازی خون یعنی تراز pH خون هم با آزمایش ABG مشخص می‌شود. بدن به صورت طبیعی میزان اکسیژن و دی اکسید کربن موجود در خون را دقیق تنظیم می‌کند؛ چرا که  کمبود اکسیژن خون (هیپوکسمی) منجر به مشکلات جدی زیادی شده و به اندام‌های بدن به‌خصوص قلب و مغز آسیب می‌رساند.

پزشک با کمک این آزمایش می‌تواند شرایط و بیماری‌های تاثیرگذار روی سیستم تنفسی، گردش خون و فرایند متابولیسم و گوارش را به‌خصوص در شرایط اورژانسی تفسیر کند.

آزمایش گاز خون شریانی

آزمایش گاز خون شریانی تعیین می‌کند که ریه‌ها تا چه اندازه می‌توانند اکسیژن را به خون انتقال داده و دی اکسید کربن خون را حذف کنند. این آزمایش می‌تواند عدم تعادل در pH خون، دی اکسید کربن و اکسیژن را در بیماری‌هایی مثل نارسایی قلبی، کلیوی، مسمومیت شیمیایی و دیابت کنترل نشده تشخیص می‌دهد. پزشک در صورت مشاهده علائم نارسایی قلب و سایر بیماری‌ها این نوع از آزمایش را تجویز می‌کند که نمونه خون فقط باید از شریان‌ها گرفته شود.

آزمایش گاز خون وریدی

این شیوه از آزمایش برخلاف نوع شریانی که صرفا نمونه خون از شریان برداشته می‌شود، از نمونه خون هر قسمتی از دستگاه گردش خون از جمله شریان‌ها، رگ‌ها یا مویرگ‌ها استفاده می‌کند.

هدف از آزمایش گاز خون چیست؟

هدف از انجام این آزمایش تعیین میزان دقیق دی اکسید کربن و اکسیژن خون برای تشخیص درست کار کردن کلیه‌ها و ریه‌ها و تشخیص و مدیریت بیماری‌های حاد است. در صورتی که بیمار علائمی مثل عدم تعادل pH خون، اکسیژن یا دی اکسید کربن داشته باشد، پزشک تست گاز خون شریانی را تجویز می‌کند. از دیگر اهداف آزمایش AGB تشخیص بیماری‌های کلیوی، ریوی و متابولیک است.

چه زمانی آزمایش گاز خون درخواست می شود؟

در صورتی که پزشک علائم زیر را در فردی مشاهده کند احتمالا درخواست چنین آزمایشی می‌دهد:

  • حالت تهوع: علت حالت تهوع می‌تواند مشکلات قلبی یا کلیوی باشد.
  • گیجی
  • مشکل تنفسی و تنگی نفس: بیماری‌های مختلفی علت تنگی نفس هستند و باید برای تشخیص آن میزان اکسیژن و دی اکسید کربن خون مشخص شود.

جبهه ایران اسلامی – جبهه حامیان انقلاب اسلامی 

Share on telegram
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://jebhe24.com/?p=10883

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
تبلیغات

پربحث ترین ها

اینجا محل تبلیغات شماست
تبلیغات

عناوین مهم اخبار